Dokuteater: Är Indien på väg att bli en bebisfabrik för barnlösa par i väst?
Amrita Pandes intresse för frågan började 2006 när hon läste en artikel om de första fallen av kommersiell surrogat-handel. Den beskrev hur par från hela världen reste till Indien där fattiga kvinnor på landsbygden blev surrogatmammor.
- Jag ville veta mer och upptäckte att det inte fanns någon forskning på området, det blev starten för min undersökning av den första kliniken, idag har den blivit en industri, säger hon.
Under en period bodde Amrita Pande på en fertilitetsklinik där kvinnorna vistas under graviditeten. Hon lärde känna surrogatmammorna, deras familjer, läkare och klienter. Där insåg hon hur komplex frågan är. Hon vill ge en mer nyanserad bild genom de kvinnor som är en del av industrin.
-Det finns grovt sett två hållningar, säger Amrita. Den ena är kritisk och jämställer babyfarmerna med reproducerande bordeller där unga kvinnor från tredje världen utan andra val bär vita foster. Den andra sidan ser industrin som en win-win situation för kvinnor i tredje världen utan andra möjligheter att försörja sig. Men frågan är mer komplex än så, tillägger Amrita Pande som efterlyser en djupare och omsorgsfullare förståelse av denna marknad.
Därför var det lätt att tacka ja när Ditte Maria Bjerg, konstnärlig ledare för danska Global Stories frågade Amrita om hon ville vara med och skapa en föreställning om ämnet. Det blev ”Made in India - Notes from a babyfarm” där Amrita Pandes fältforskning är grunden. Ditte Maria Bjerg regisserar föreställningen. Hennes tidigare uppsättningar har blivit uppmärksammade för sina moderna tolkningar av globala frågor. Bjerg menar att ”Made in India - Notes from a babyfarm” inte har ambitionen att ta ställning i de etiska frågorna eller ge färdiga svar. Den vill ställa frågorna, sen är det upp till publiken att besvara dem. Amrita Pande tror på teatern som form för att skapa opinion och åstadkomma förändring.
- Teatern involverar publiken, den kan utmana stereotyperna och åstadkomma förändring. Förhoppningsvis lämnar publiken föreställningen med en lite större insikt än de hade innan, säger Amrita Pande.
Frågan är högaktuell i Sverige. I mars i år beslutade socialutskottet i riksdagen att genomföra en förutsättningslös utredning kring surrogatmödraskap. Nyligen genomfördes den första livmodertransplantationen vilket har bidragit till den pågående debatten kring ofrivillig barnlöshet. Nyheten om att en dansk spermadonator som givit upphov till många barn, bland annat i Sverige, bär på en ärftlig sjukdom gav stort eko nu i dagarna.
FAKTA: ”Made in India - Notes from a babyfarm” är ett samarbete mellan Riksteatern, Global Stories och Odense Teater. Idé: Ditte Maria Bjerg och Amrita Pande Texter: Amrita Pande, Kristina Nya Glaffey, Ditte Maria Bjerg m.fl. Medverkande: Amrita Pande, Mia Ray och Sophie Louise Lauring. Regi: Ditte Maria Bjerg. Scenografi: Filippa Berglund. Videodesign: Tobias Stål. Videofotografi: Miriam Nilsen. Premiär 12 oktober på Södra Teatern i Stockholm. Därefter turné i landet. Föreställningstid: ca 2 tim och 15 min.
Turnéplan: 12/10 Stockholm, 16/10 Kristianstad, 19/10 Malmö, 21/10 Växjö, 30/10 Stockholm, 10/11 Östersund, 13/11 Göteborg, 20/11 Uppsala, 22/11 Kalmar, 24/11 Örebro.
Kontakter
Presskontakt Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com 08-531 99 272 eller 070-682 97 25
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum