Cauchard gör Fröken Julie med bara en femtedel av texten kvar
2012 års uppsättning utspelar sig i tidstypisk miljö och kostym, men Bernard Cauchard har i samarbete med dramaturgen och dramatikern Anders Duus skurit ned dialogen till ett minimum, ”bara 20 procent finns kvar!”, säger Cauchard. De få repliker som finns med berättas med teckenspråk, men historien förs fram främst via kroppsspråk och koreografiska inslag, till musik av Erik Satie.
- Vi har visualiserat allt som har varit möjligt att visualisera. Fröken Julie är en pjäs som är väldigt öppen för rörelser och döva skådespelare är mycket kroppsmedvetna vilket ger en enorm ingång för mig, säger Bernard Cauchard om ensemblen som består av både döva och hörande skådespelare.
Riksteaterns Tyst Teaters uppsättning av Fröken Julie vänder sig till en bred publik.
- Min utmaning har varit att hitta ett sätt som gör att man verkligen förstår vad det handlar om, även om man inte kan teckenspråk. Till exempel kan kroppsspråket visa klasskillnader och det är något som jag har jobbat mycket med. Vi har också musik av Erik Satie som var samtida med Strindberg och jag tror att musiken hjälper oss hörande att öppna sinnena och bli nyfikna. Oavsett om publiken kan eller inte kan teckenspråk så kommer de få en helt ny upplevelse av Fröken Julie, säger Cauchard.
Fröken Julie är en av Strindbergs mest välkända pjäser, ett mästerligt kammarspel om klass, kön, makt och maktlöshet. Den utspelar sig en midsommarnatt runt 1890. Grevens dotter fröken Julie festar med tjänstefolket, något som givetvis inte alls passar sig. Hennes inviter mot betjänten Jean inför ögonen på hans fästmö, kokerskan Kristin, börjar som en lek. Men snart är herrskapsflickan och tjänaren indragna i ett farligt kärleksspel med allvarliga följder. När natten går mot morgon gäller det själva livet.
Med en bakgrund som dansare i Cullbergbaletten, under Mats Eks ledning, har Bernard Cauchard tidigare regisserat succéer som Åsneskinnet och Mest om djur för Riksteaterns Tyst Teater. Han medverkade i Tjechovträdgården och Birgitta Egerbladhs Händelser i hemmet på Stockholms Stadsteater och i Köpmannen i Venedig på Dramaten.
Julie spelas av Mette Marqvardsen, senast Riksteateraktuell i Här kommer Pippi Långstrump! Som Jean ser vi Robert Fransson (Vi betalar inte, vi betalar inte!) och Kristin spelas av Juli af Klintberg (Open Sign, Vi betalar inte, vi betalar inte! Här kommer Pippi Långstrump! och FAME - Visukalen).
1981 turnerade Riksteaterns Tyst Teater senast Fröken Julie, då översatt till teckenspråk, med Gunilla Vestin Wallin i huvudrollen, för vilken hon tilldelades Riksteaterns stipendium.
Fröken Julie
Med: Robert Fransson, Juli af Klintberg, Mette Marqvardsen
Regi: Bernard Cauchard
Manus: August Strindberg
Bearbetning: Anders Duus
Teckenspråkskonsulent: Debbie Z. Rennie
Scenografi & kostym: Märta Fallenius
Längd: ca 1 tim 15 min
Turnéplan: Umeå (14/10) Haparanda (18/10) Sundsvall (21/10) Härnösand (23/10) Hudiksvall (24/10) Leksand (27/10) Uppsala (29/10) Göteborg (31/10) Linköping (7/11) Jönköping (8/11) Växjö (11/11) Nässjö (13/11) Örebro (15 och 16/11) Stockholm (18/11)
Läs mer om produktionen och ladda ner pressbilder på www.riksteatern.se/press
Kontakter
För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna: Mimmi Fristorp Fagerholm, pressansvarig Riksteatern 08-53199354 mimmi.fristorp@riksteatern.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum