André Wickström ståuppar om sig själv i Alla talar svenska/Kaikki puhuvat suomea

I Alla talar svenska/Kaikki puhuvat suomea turnerar finländske komikern André Wickström, som i Sverige medverkat i tv-program som Solsidan och Parlamentet, med en purfärsk ståuppföreställning om hur det är att vara honom själv – och om hur Sverige och Finland skiljer sig åt. Föreställningen framförs antingen på svenska eller på finska och turnén genomförs i samarbete med Uusi Teatteri. Urpremiär i Borås den 3 november.
foto markus lehto

I Sverige känns han igen från tv-program som Parlamentet, Stockholm Live, Veckans Nyheter, Sverige pussas och kramas, Roast på Berns och Solsidan. Nu turnerar stå upp-komikern André Wickström med Riksteatern och en helt nyskriven föreställning som spelas antingen på svenska eller finska.

-Jag kommer att tala om hur det är att vara mig, André Wickström, och om skillnader mellan Finland och Sverige. Samt ta er med på en resa genom Norden. Däremellan lite iakttagelser och tankar jag har kring vardagliga företeelser, säger André Wickström.

Alla talar svenska/Kaikki puhuvat suomea ges på två språk och arrangörerna väljer själva på vilket språk den ska framföras.

- Haparanda Teaterförening jobbar tvåspråkigt och över landsgränsen, vi når publik både i Sverige och Finland. I januari hade vi föreställningen Hallonbåtsflyktingen här, det blev stor succé, och därför är det kul att nu ha Alla talar svenska/Kaikki puhuvat suomea på repertoaren, säger Pia Marttinen, anställd vid Haparanda Teaterförening som har 213 medlemmar och som varje år ordnar cirka 55 evenemang.

På fyra spelplatser, i Borås, Botkyrka, Norrköping och Gävle, genomförs två föreställningar: en på finska och en på svenska.

Alla talar svenska/Kaikki puhuvat suomea

Av och med: André Wickström

Föreställningen ges som en del i Scen utan gränser: ett samarbete med teatrar i Finland och ett nätverk som arbetar med utveckling inom scenkonsten.

André Wickström gjorde sitt första stand up-framträdande 1995 och har sedan dess fått publiken att skratta såväl på finskt som svenskt håll. I Sverige har han setts i program som Parlamentet, Stockholm Live, Veckans Nyheter, Sverige pussas och kramas, Roast på Berns och Solsidan. På scenen är André en veritabel enmansteaterföreställning vars finess och precision fängslar publiken med oemotståndlig kraft. Erfarenhet har André samlat på sig från scener runt om i Norden och till och med från New York. Under hösten 2011 turnerade André med Jaakko Saariluoma och Mika Eirtovaara med föreställningen Kolme Iloista Lusmua. 2010 firade André sin 15 åriga karriär som komiker med en Roast där han grillades av andra komiker under Stand Up! Turku festivalen. Fem år tidigare firade han sitt 10-års jubileum på Svenska Teatern i Helsingfors med helkvällsföreställningen "En kvälls grej" - som efter det setts av över 15.000 personer runtom i Finland. Bland Andrés prestationer kan också nämnas boken Das Humoristische Manifest, en bok om stand up samt två DVD:er. Han är också Finlands enda komiker som har en egen klädkollektion.

Turnéplan: Borås (3/11) Botkyrka (5/11 och 6/11) Södertälje (7/11) Norrköping (8/11 och 9/11) Skinnskatteberg (10/11) Västerås (11/11) Gävle (12/11 och 13/11) Uppsala (14/11) Eskilstuna (15/11) Haparanda (16/11)

Scen utan gränser

är en plattform för gränsöverskridande branschutveckling som syftar till att utveckla scenkonsten inom områdena konstnärligt utbyte, interaktivitet, teknik och ledarskap. Plattformen har sin grund i ett mångårigt gästspelsutbyte mellan Sverige och Finland och koordineras av Riksteatern och Hanaholmen Kulturcentrum.

www.scenutangranser.se

Läs mer om produktionen och ladda ner pressbilder på www.riksteatern.se/press

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna: Mimmi Fristorp Fagerholm, pressansvarig Riksteatern 08-53199354 mimmi.fristorp@riksteatern.se

foto markus lehto