Urpremiär på scen för Jag ringer mina bröder: välkommen på pressträff i Malmö
Ett brott har begåtts. En stad har förlamats av rädsla. En gärningsman är på fri fot och pjäsens huvudperson Amor stämmer in på den misstänktes signalement. Genast blir han främling i sin egen stad. Vad gör det med hans självbild och relation till människorna som stirrar på honom? Huvudpersonen i Jonas Hassen Khemiris nya pjäs irrar runt i ett landskap fyllt av paranoia och försöker agera normalt. Men vad är ett normalt beteende? Vem är en potentiell gärningsman? Och vad händer när de misstänksamma blickarna riktas mot den egna personen? Jag ringer mina bröder är en uppgörelse med våra fördomar gentemot andra och varandra. Pjäsen tar avstamp i krönikan ”Jag ringer mina bröder” som Jonas Hassen Khemiri skrev i december 2010, en vecka efter bombattentatet i Stockholm. Under hösten 2012 utkom boken med samma namn på Albert Bonniers Förlag. Föreställningen Jag ringer mina bröder har premiär i Malmö den 18 januari, därefter åker den ut på Riksteaterturné och har turnépremiär den 5 mars i Borlänge. Regissören Farnaz Arbabi om föreställningen: - Vad händer med människor i en stad när rädslan tar över? Plötsligt är alla i den stad man är uppvuxen i främmande och potentiellt farliga. Vad händer med självbilden då? Hur påverkas vi av neofascismens framfart i Europa? Jag ringer mina bröder handlar om hur fördomar föder fler fördomar och hur bestämda identiteter låser fast oss, säger Farnaz Arbabi. Jag ringer mina bröder är Sveriges bidrag till Europe Now - ett samarbetsprojekt mellan Riksteatern, som initierat projektet, och fyra andra europeiska teatrar. Under 2012-2013 kommer dessa fem teatrar att sätta upp nyskriven dramatik under namnet Europe Now. Målet är att skildra berättelser från ett samtida och framtida Europa, präglat av nya befolkningsstrukturer, gränsdragningar och identiteter. Europe Now tar upp och beskriver en ny europeisk verklighet och identitet. Vem kan/vill kalla sig europé idag? Och är det ens intressant med nationella identiteter? Alla teatrar i projektet kommer att ta emot minst en produktion som producerats av någon av de andra teatrarna. Sverige får besök av Arcola Theatre som kommer med The Mare Rider i februari. Jag ringer mina bröder kommer att gästspela på Arcola Theatre i London i april. På så sätt skapas en struktur för att berättelserna ska nå ut. De teatrar som ingår är Riksteatern (S), Talimhane Tiyatroso (Istanbul) Theater RAST (Amsterdam) Arcola Theatre (London) och Ballhaus Naunynstrasse (Berlin). Projektet stöds av EU Cultural Programme. Pjäsen Jag ringer mina bröder är en samproduktion mellan Malmö Stadsteater och Riksteatern.
Pressträff inför premiären på Malmö Stadsteater Datum: Onsdag den 9 januari, kl 11.00. Var: Intiman, Östra Rönneholmsvägen 20 i Malmö. Med: Regissören Farnaz Arbabi och skådespelarna som medverkar, visar lite ur föreställningen och ställer upp för intervjuer. Anmälan till pressträffen samt recensionsbiljetter till premiären: Carin Hebelius, pressansvarig Malmö Stadsteater, 040-20 86 76, 0702-27 42 38, Carin.Hebelius@malmostadsteater.se.
Jonas Hassen Khemiri Jonas Hassen Khemiri har publicerat tre romaner som har hyllats av såväl kritiker som läsare. Debutromanen Ett öga rött kom 2003 och har filmatiserats, dramatiserats och sålts i över 200 000 exemplar. Montecore - en unik tiger kom 2006 och har översatts till ett femtontal språk. Hans aktuella bok Jag ringer mina bröder utkom på Albert Bonniers förlag i oktober 2012. Khemiri har tilldelats Sveriges Radios Romanpris, Borås Tidnings Debutantpris, Bellmanpriset, Tidningen VI:s litteraturpris samt PO Enquists pris för unga författare på väg ut i Europa. Som dramatiker debuterade Khemiri med pjäsen Invasion! på Stockholms stadsteater 2006. Pjäsen spelade för utsålda hus i två säsonger, valdes ut till teaterbiennalen i Örebro 2007 och har fortsatt erövra teatrar runt om i Europa och i USA. Den fick en Obie Award för bästa manus 2011. Hösten 2008 hade Fem gånger Gud urpremiär i Växjö. Föreställningen var ett samarbete mellan Riksteatern och Regionteatern Blekinge Kronoberg och turnerade med Riksteatern våren 2009. Hans pjäs Vi Som Är Hundra sattes upp av Göteborg Stadsteater och mottog Heddapriset i Norge för bästa föreställning 2010. Samma år satte Folkteatern upp hans föreställning Apatiska för nybörjare, som nyligen visades på SVT. Läs mer om Jonas Hassen Khemiri på www.khemiri.se
Farnaz Arbabi Farnaz Arbabi har studerat journalistik, pedagogik, teater- och filmvetenskap på Stockholms universitet samt teaterregi på Dramatiska institutet. Hon har varit regiassistent till Suzanne Osten och Birgitta Englin och sitter med i det konstnärliga rådet på Unga Klara. Hon är idag en av Sveriges mest efterfrågade regissörer och har arbetat på bland annat Stockholms stadsteater, Uppsala stadsteater, Backa Teater, Folkoperan och Nørrebro teater i Köpenhamn. På Riksteatern regisserade hon Kärlek Extra Allt! våren 2005. Hon har även dramatiserat och regisserat Vilhelm Mobergs Utvandrarna som producerades av Riksteatern i samarbete med Regionteatern Blekinge Kronoberg och spelades hösten 2006 och våren 2007. Hennes samhällsaktuella och egensinniga uppsättningar kretsar ofta kring teman som identitet, tillhörighet och utanförskap och hon har ägnat sig åt alltifrån Tjechov till Drottning Kristina. Farnaz Arbabi sommarpratade år 2004. Farnaz Arbabi tilldelades Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2006 för sina föreställningar Utvandrarna och Invasion! med motiveringen "Teaterpriset går till Farnaz Arbabi för att hon under året regisserat två föreställningar som är med och ritar om vårt teaterlandskap: Invasion på Stockholms Stadsteater och Utvandrarna på Riksteatern och Regionteatern Blekinge Kronoberg. Två föreställningar, som med helt olika scenspråk men med lika stor konstnärlig kraft, humor och intelligens placerat dagsaktuella frågor om språk, hemmahörighet och identitet på teaterscenen.". 2006 tilldelades Farnaz Arbabi även Expressens teaterpris och utnämndes till Årets teaterpersonlighet av Sveriges Radios kulturredaktion. 2007 fick hon Vilhelm Mobergs stipendium som delas ut av Teaterförbundet.
SKÅDESPELARNA Angelica Radvolt Angelica Radvolt är utbildad på Teaterhögskolan i Malmö 2008-2011. Hon gjorde sin praktik på Backa Teater där hon medverkade i uppsättningen Medeas barn. Under 2012 har Angelica arbetat som showartist på underhållningsbolaget 2Entertain.
Kardo Razzazi Kardo studerade på Stockholms Elementära Teaterskola mellan 2005 och 2006. Efter det gick han på Teaterhögskolan i Malmö, där han tog sin examen våren 2011. Kardo gjorde sin praktik på Stockholms stadsteater och medverkade i Susan Taslimis uppsättning av Trettondagsafton 2010. Man har även kunnat se honom i Endagsvarelser på Dramaten 2006, och i Kommissarie Winter, Kungamordet och Starke man på SVT. På Malmö Stadsteater har Kardo tidigare medverkat i uppsättningarna Jag är drømmarnas labyrint, Ett drömspel, Puss & Kram och Om inte nu så när? Om inte vi så vem?.
Gloria Tapia Gloria Tapia debuterade som 16-åring som Nora i långfilmen Agnes Cecilia, en roll hon blev Guldbaggenominerad för 1992. Sedan hon gick ut Teaterhögskolan (1999-2003) har hon medverkat i en rad teaterproduktioner på flera teatrar runt om i landet. Bland annat i Puntila på Norrbottensteatern, Hejdå Fantomen i regi av Manuel Cubas på Angeredsteatern och på Unga Roma, Gotland. Hösten 2008 skrev Gloria sketcher för Morgonsoffan i SVT där hon dök upp som karaktären Patricia Zamorano. På film och TV har Gloria förutom i debuten med Agnes Cecilia även medverkat i TV-serierna Hombres på Kanal 5 från 2006 samt Om ett hjärta och Syster och Bror, båda för SVT Drama 2007. 2009 spelade hon Bettan i Karaokekungen. Våren 2012 kunde man se henne i Den sista dokusåpan på Kanal 6. På Riksteatern har Gloria tidigare medverkat i Jonas Hassen Khemiris kritikerrosade pjäs Fem gånger Gud i regi av Sara Giese, Nära livet i regi av Jenny Andreasson och våren 2011 spelade hon Rosanna i Bergsprängardöttrar, manus och regi av Lo Kauppi.
Pablo Leiva Wenger Pablo Leiva Wenger är nyutexaminerad från Stockholms Dramatiska Högskola 2012 och även känd som hiphopartisten Sabo, medlem i hiphopgruppen HighWon.
Fakta Jag ringer mina bröder Urpremiär: 18 januari på Malmö Stadsteater, kl 19.00. Spelas till och med 16 februari i Malmö. Turnépremiär med Riksteatern: 5 mars i Borlänge Turnéperiod: Våren 2013 Föreställningslängd: ca 1 timme och 20 minuter På scenen: Angelica Radvolt (Valeria, Karolina), Kardo Razzazi (Amor), Gloria Tapia (Ahlem, Tyra) och Pablo Leiva Wenger (Shavi), Manus: Jonas Hassen Khemiri Regi: Farnaz Arbabi Scenografi och kostym: York Landgraf Ljusdesign: Carina Persson Kompositör och ljuddesign: Anna Sóley Tryggvadóttir Mask: Agneta von Gegerfelt Produktion: Malmö Stadsteater och Riksteatern
Turnéplan: 18/1-16/2 Malmö, Borlänge (5/3) Falun (7/3) Söderhamn (9/3) Östersund (11/3) Umeå (14 och 15/3) Skellefteå (17/3) Karlstad (20/3) Hagfors (21/3) Örebro (22/3) Gävle (25/3) Sundsvall (26/3) Eskilstuna (3/4) Hallunda (4/4) Nacka (6 och 7/4) Linköping (10/4) Falköping (12/4) Skövde (13/4) Vara (15/4) Göteborg (17/4) Halmstad (5/5) Falkenberg (6/5) Kalmar (15/5) Växjö (16/5) Kiruna (20/5) Läs mer på www.riksteatern.se/jagringerminabröder
Kontakter
Presskontakt Malmö Stadsteater Carin Hebelius, Carin.Hebelius@malmostadsteater.se, 040-20 86 76, 0702-27 42 38. Presskontakt Riksteatern Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@riksteatern.se, 08-531 99 420.
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum