Nyskrivna dramer om ett nytt Europa
Selma ligger på BB i ett sjukhus i London, där hon mentalt glider ut ur sitt eget och in i andras liv. Medan hon kämpar för att få sin vardag att gå ihop får Selma besök av Elka från ”bergen i öst”,I ett modernt och urbant London tar Elka med henne ut på sitt svarta sto. De stjäl vin och rider iväg över vidsträckta ängar, där de möter sjöjungfrur och sjöhästar på vägen - någonstans mittemellan verklighet och fantasi. The Mare Rider baserar sig på dramatikern Leyla Nazlis studier av Elkamyten. Det är en gammal sägen med rötter ur den turkiska mytologin, om en kvinnogestalt som påstods ta livet av nyblivna mödrar, för att sedan beslagta deras barn direkt efter förlossningen. Nazli skapar intensiva och omskakande paralleller om Elka, vars karaktär länge symboliserat mord och tjuvnad. I den här föreställningen riktas ett nytt ljus på personen Elka, vars kraft och självständighet lockar fram drömmar och skakar bort rädslor.
- För mig representerar Elka vingslagen från den tidiga feministrörelsen. Hon står för frihet, berättar Leyla Nazli i en intervju för Hackney Citizen.
På scen ser vi fyra skådespelare, bland andra den erkända skådespelaren Kathryn Hunter som spelat med The Royal Shakespeare Company, i Mike Leighs film "All or Nothing", i flera kända brittiska TV-serier och filmer, bland andra Harry Potter och Fenixordern där hon spelade grannen Arabella Figg. För regin står Mehmet Ergen, konstnärlig ledare för Arcola Theatre. Genom sina produktioner har han bland annat mottagit utmärkelser som Time Out Award for Outstanding Achievement och Best Fringe Production.
Föreställningen spelas på engelska och textas till svenska.
The Mare Rider är Englands bidrag till Europe Now, ett samarbetsprojekt mellan Riksteatern och fyra andra europeiska teatrar, initierat av Riksteatern. Dessa fem teatrar sätter upp nyskriven dramatik om ett nytt Europa och vill skapa en struktur för utbyten mellan teatrarna och länderna. Målet är att beskriva ett samtida och framtida Europa, präglat av nya befolkningsstrukturer, gränsdragningar och identiteter där dramatikerna har bakgrund i fler kulturer än en. Projektet tar upp och handlar om en ny europeisk verklighet. Det stöds av EU Cultural Programme. Sverige tar emot Londonbaserade Arcola Theatre och i april spelar Sveriges bidrag, ”Jag ringer mina bröder”, på Arcola Theatre i London. De fem teatrarna som ingår i ”Europe Now” är TALIMHANE TIYATROSO - Istanbul. Pjäs: ”Pippa” by Deniz Altun. Världspremiär: 21 Februari 2012 BALLHAUS NAUNYNSTRASSE -Berlin. Pjäs: “Beg your pardon” by Marianna Salzmann. Världspremiär 25 april 2012. RIKSTEATERN - Sverige. Pjäs: ”Jag ringer mina bröder / I call my brothers ” by Jonas Hassen Khemiri Världspremiär: 18 januari 2013. Turnépremiär: 5 mars i Borlänge. ARCOLA THEATRE - London. Pjäs: “The Mare Rider” by Leyla Nazli. Världspremiär: 25 Januari 2013. RAST THEATRE - Amsterdam. Pjäs: “Eldersland” (Elsewhere Land) by Anouk Saleming Världspremiär: 28 Februari 2013.
Leyla Nazli är dramatiker och producent, som grundade Arcola Theatre tillsammans med Mehmet Ergen år 2000. Sedan 2004 har hon producerat alla Arcolas egna husproduktioner. Hennes debutpjäser Silver Birch House och Fabrika fick strålande recensioner av brittisk media, vilket bland annat ledde till att hon 2006 blev utvald tillsammans med 49 andra dramatiker att delta i The Fifty. The Fifty var ett ettårigt projekt initierat av BBC och Royal Court Theatre för firandet av Royal Courts 50-årsjubileium. Nu är hon aktuell med pjäsen The Mare Rider.
Turnéplan: 19/2 Stockholm, Södra Teatern 20/2 Gävle, Gävle Teater 21/2 Sundsvall, Konsertteatern 24/2 Umeå, Sagateatern
Några recensionsröster: ★★★★ WHATSONSTAGE.COM "Hunters performance is memorable…Anna Francolini conveys Selma’s torment with emotional intelligence. The production is majestic and moving. Nazli’s talent lies in drawing together contrastive version so feminism, with simplicity and style…and the combination of myth and reality seems the perfect backdrop for a debate that continually asks: can we have it all?"- Armdeep Sohi
★★★★EXEUNT "Kathryn Hunter’s performance is a force of nature in the most literal sense, whipping up bedsheets in a hurricane of weedy vigour - slight, she still exerts physical threat, her rasping voice addictively mesmerising…Hara Yannas’s beautifully judged nurse Claire evoke(s) a different kind of pragmatism. Couched in myth, whimsy squats darkly at the heart of this play; her magic has all the comfort of Smarties offered in place of anaesthetic" - Alice Saville
★★★THE GUARDIAN "A chameleonic performance by Kathryn Hunter as Elka…who seems simultaneously to be channelling the Jungian unconscious and Lemmy from Motörhead" - Andrew Dickson
★★★EVENING STANDARD "…an intense and unsettling play. The superb Francolini coveys a wonderfully strained integrity… (and) there’s strong support from Matthew Flynn as Selma’s beleaguered husband" - Fiona Mountford
★★★THE ARTS DESK "A hallucinatory and disturbingly revisionist feminist fable for our time" - Carole Woddis
THE BRITISH THEATRE GUIDE Grippingly grim and receives stark presentation in Mehmet Ergen’s stylish production - Howard Loxton
★★★ TIME OUT Enigmatic...a bed time story with a difference. Elka is also reminiscent of Caryl Churchill’s folkloric death portent-cum-storyteller ‘The Skriker’. Vivid poetry...a powerful talisman for a question that's as pertinent to today's women as ever - the nature, and price, of freedom.
THE STAGE "Leyla Nazli’s intelligent new play probes this dilemma with an unsentimental and illuminating sensitivity, pierced through with a no nonsense wit. Anna Francolini is a crisp bundle of roaring emotions" - Honour Bayes
THE PUBLIC REVIEWS "Leyla Nazli has created a slick, interesting and well written piece that is brought to live by four confident performers led by Kathryn Hunter. Mare Rider is an intriguing and mysterious production that blurs the line between dreams and reality by incorporating storytelling, dance and physical theatre" - Elizabeth Vile
Fakta Föreställningen turnerar i Sverige 19-24 februari och är en del i projektet "Europe Now" som initierats av Riksteatern och stöds av EU Cultural Programme. Den spelas på engelska och textas till svenska. På scenen: Mark - Matthew Flynn, Selma - Anna Francolini, Elka - Kathryn Hunter, Claire - Hara Yannas Manus: Leyla Nazli Regi: Mehmet Ergen Design Matthew Wright Lighting Design Richard Williamson Video Design Ben Walden and Dick Straker for MESMER Music and Sound Design Neil McKeown Assistant Director Natalie Katsou Movement Director Nathan M. Wright Costume Supervisor Alice Walkling Production Manager Vivienne Clavering
Kontakter
Presskontakt Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com 08-531 99 272 eller 070-682 97 25
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum