Göteborg blir Riksteaterns nästa kongressort

Nu är det klart att Göteborg blir nästa kongressort för Riksteatern. Beslutet togs av Riksteaterns styrelse i dag. Den 8-10 maj 2015 väntas därmed hundratals ombud från Riksteaterföreningar i hela Sverige till Göteborg för att ta beslut om mål och riktlinjer för verksamheten.

Kongressen är Riksteaterns högsta beslutande organ och äger rum vart fjärde år. Riksteaterns tidigare kongresser har bland annat hållits i Stockholm och Norrköping. - Göteborg är en stad med ett spännande förenings- och kulturliv, det är helt rätt att placera Riksteaterns nästa kongress 2015 där. I Göteborg finns också ett stort engagemang i kulturfrågor, redan i sommar finns Riksteatern på plats i Göteborg med Walls of Fame, en hyllning till Göteborgs demokratiska inställning till graffifikonsten, säger Riksteaterns vd Birgitta Englin som nyligen meddelat att hon kommer att sluta och vill skapa förutsättningar för en ny vd att komma in i verksamheten i god tid till Riksteaterns nästa kongress. Vid mötet i dag fortsatte också Riksteaterns styrelse arbetet med rekryteringen av ny vd. En rekryteringskommitté bestående av Joachim Berner, Riksteaterns ordförande, styrelseledamöterna Bosse Lundkvist och Malin Holmberg samt personalens representant Jenny Larsson, Teaterförbundet, har utsetts. Riksteaterns alla förtroendevalda och medarbetare kan lämna förslag på kandidater till ny vd. - Jag har goda förhoppningar om att rekryteringsprocessen ska kunna blir klar under hösten, säger Joachim Berner, Riksteaterns ordförande.

Birgitta Englin och Joachim Berner finns tillgängliga för intervjuer.

Presskontakt Matilda Asp, Kommunikationsstrateg, telefon 08-531 99 408, matilda.asp@riksteatern.se

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.