Det är dyrt att vara fattig till Almedalen

Riksteatern, Majblomman och Rädda Barnen har skapat projektet Det är dyrt att vara fattig för att synliggöra konsekvenser av barnfattigdom. Föreställningen har turnerat runt om i landet och har fått stor medial uppmärksamhet. Det är dyrt att vara fattig kommer nu även att framföras under Almedalsveckan med medverkande som Lina Thomsgård och Carlos Rojas.

Det är dyrt att vara fattig kan närmast beskrivas som ett turnerande manus baserat på 6 röster. Föreställningen har turnerat runt om i landet och har fått stor uppmärksamhet. Totalt har 126 personer medverkat under turnén och de har på ett stort antal platser i landet läst manus baserat på barns egna upplevelser av fattigdom. Nu kommer alltså Almedalen att bli nästa arena för Det är dyrt att vara fattig med läsning och efterföljande samtal om berättandets kraft i det politiska samtalet. Riksteaterns vice vd Helena Salomonson är moderator, och Lena Holm, generalsekreterare på Majblomman och Inger Ashing från Rädda Barnen medverkar.

Manusläsning: Annelie Nordström, Kommunal Lina Thomsgård, skribent Kristoffer Johansson, Unga KRIS Lisa Pelling, Arena Idé Thomas Sundström, Länsteatern på Gotland Carlos Rojas, MIKLO

När: Söndag 29/6 kl 15:15-17

Var: Länsteatern i Visby

Läsningen är ca 45 min och ett publikt samtal följer i direkt anslutning, ca 45 min.

Initiativtagare och producent för Det är dyrt att vara fattig är Anna-Karin Palm på Riksteatern.

Presskontakt: Gilda Romero PR-ansvarig Riksteatern Tel: 08-531 99 354 Mobil: 070-528 99 15 gilda.romero@riksteatern.se