Humor och igenkänning i omdebatterad pjäs om fågelindustrin
Åsikterna lät inte vänta på sig när Världens lyckligaste kycklingar spelades 2013. Fågelindustrin gick till hårt angrepp mot dramatikern Gertrud Larsson för hennes kritiska ton mot deras verksamhet, samtidigt som djurrättsorganisationer välkomnade temat och satiren. Med fingertoppskänsla och underbyggt journalistiskt arbete lyckas hon, ännu en gång, mäta hur vindarna blåser i det svenska samhällsklimatet när hon tar sig an ämnen som vanligtvis inte skildras på scen.
- Världens lyckligaste kycklingar handlar om vad det verkliga priset på vår fredagsmiddag, kycklingindustrin är den djurhållning som är allra hårdast industrialiserad. Men den är också pjäs som handlar om relationer säger Gertrud Larsson. Nu ska det bli spännande att spela på platser där det finns många kycklingbönder, till exempel Skåne, och två av skådespelarna kommer ifrån Skåne så jag kan garantera att föreställningen kommer att spelas på ”äkta” skånska, säger hon.
Riksteaterföreningen i Ystad arrangerar premiären den 9 oktober. - Kycklingindustrin är ju stor i Skåne så den här pjäsen kan nog vara intressant för många, säger Elisabet Johansson i Ystad Riksteaterförening. Världens lyckligaste kycklingar verkar också vara underhållande och en pjäs som alla kan ta till sig, säger hon.
Om Världens lyckligaste kycklingar: Världens lyckligaste kycklingar handlar om bonden Monika som tillsammans med maken Peter föder upp en halv miljon kycklingar om året. Men verksamheten är mödosam och föder allt mindre framgång. En dag får Monika hedersuppdraget att blogga för kycklingindustrins branschorganisation. Trots motstånd från veganer och djurrättsaktivister står hon ut och snart får hon lön för mödan: Monika blir utvald till specialleverantör av kycklingfötter till Kina. Allt hade varit frid och fröjd om inte…
Världens lyckligaste kycklingar producerades av Teateretablissemanget och spelades på Stockholms Stadsteater våren 2013. För manus och regi står Gertrud Larsson som under de senaste åren har varit aktuell med Riksteaterns föreställningar Trevligt och bra samt Asylshopping, där hon stod för både manus och regi. Hon har även skrivit manus till pjäsen Blåvingar som turnerat med Riksteatern. Senast aktuell med Glasjesus och Hela Folkets Järnväg.
Medverkande: Anna Lena Efverman, Helena Sandström och Lotti Törnros Regi: Gertrud Larsson
Turnéplan: 9 oktober Ystads teater, 11 oktober Sliteteatern, 15 oktober Växjö Teater, 17 oktober Simrishamn, 18 oktober Pilängsteatern Lomma, 21 oktober Strömsnäsbruk Folkets Hus, 26 oktober Tierp, 28 oktober Söderhamns teater, 3 november Kristianstad Teatern, 5 november Sagateatern Linköping, 6 november Kulturhuset Finspång, 7 november Säter Folkets Hus
Pressröster om Världens lyckligaste kycklingar:
”Vitaliserar och placerar teatern där den ska vara; mitt i dagsdebatten." Dagens Nyheter
”En ironisk faktapjäs som naglar fast en ögonblicksbild av det samtida samhället.” Svenska Dagbladet
För pressbilder se Riksteaterns mediabank (http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/varldens-lyckligaste-kycklingar).
För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web (http://www.riksteatern.se/kycklingar#turneplan).
Presskontakt: Gilda Romero PR-ansvarig Riksteatern Tel: 08-531 99 354 Mobil: 070-528 99 15 gilda.romero@riksteatern.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum