Bosnisk motsvarighet till Sex and the City på Riksteaterturné
Skvaller sex och kärlek, få saker engagerar mer än dessa ämnen. Föreställningen Ja, mahaluša är baserad på Indira Kučuk-Sorguč bästsäljande krönikor med samma namn, de har kallats för Bosniens motsvarighet till Sex and the city, och bygger på igenkänning med en rejäl dos bosnisk humor. I centrum står Mahaluša som älskar att skvallra om människor och händelser från sitt kvarter. Hon iklär sig olika karaktärer och med en humoristisk, ofta ironisk ton riktar hon eggen mot stereotypa föreställningar om relationer och könsroller. Genom karaktärerna, som talar eller sjunger genom henne, berättar hon om sin vardag, sina problem och känslor.
- När vi började arbeta med pjäsen Ja, mahaluša ville vi ge våra landsmän en typiskt bosnisk historia, med en prägel av det moderna samhället, säger pjäsens författare Indira Kučuk-Sorguč. Skvaller är alltid tacksamt, skvaller i ”mahala”, kvarteret, är en sorts terapi som har en föryngrande effekt på både kropp och själ. Och det kan nog de över hundratusen som sett Ja, mahaluša i Bosnien intyga, säger hon.
Krönikören och författaren Indira Kučuk- Sorguč, har gjort sig känd som en humoristisk och brutalt ärlig skildrare av kärlek i det moderna Bosnien. Sorguč var också med och grundade FILTER 2008. Organisationen strävar efter att “filtrera eller rensa” bort inrutade och förvrängda kulturella värderingar i samhället, som vuxit fram i samband med kriget. Detta genom att främja nya kulturella inriktningar och trender.
Ja, mahaluša har fått lysande recensioner i Bosnien: “Förutom den explicita humorn, blev publiken förtjust över den fantastiska skådespelerskan Nela Đenisijević och hur hon lyckas transformera sig själv.“ -Dagstidningen Slobodnadalmacija
“Det var som om publiken inte ville låta skådespelarna lämna scenen.“ -Dagstidningen Dalmacijanew
Föreställningen spelas på bosniska och textas till svenska.
Regi; Mirela Trepanić Skådespelare: Nela Đenijesević och Nenad Tešić, Dramaturg; Mirela Trepanić, Scenografi; Marijela Margeta- Hašimbegović Kompositör; Alma Ferović, Kostym; Marijela Margeta-Hašimbegović Koreograf; Emir Fejzić
Turnéplan: 16 oktober Södra Teatern Stockholm, 19 oktober Stora Teatern Göteborg, 24 oktober Palladium Malmö, 26 oktober Konserthusteatern Karlskrona, 28 oktober Kristianstad Teatern, 29 oktober Kalmar Teater, 31 oktober Västmanlands Teater
För pressbilder se Riksteaterns mediabank (http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/ja-mahalusa).
För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web (http://www.riksteatern.se/jamahalusa#turneplan).
Presskontakt: Gilda Romero PR-ansvarig Riksteatern Tel: 08-531 99 354 Mobil: 070-528 99 15 gilda.romero@riksteatern.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum