Bröderna Luuks succéföreställning på Riksteaterturné
De flesta relationer är komplicerade, i synnerhet syskonrelationer. Detta vet bröderna Luuk allt om. Inför öppen ridå granskar de sitt syskonskap i sömmarna och delar med sig av sitt komplicerade förhållande till varandra. Med värme, humor, fotografier, statistik och exempel från andra syskonrelationer skildrar de hur familjeband kan ställa till det, men också hur det går att känna stark samhörighet med en annan människa, trots stora olikheter.
- Vi har ältat vårt syskonskap så mycket och börjat se universella mönster, säger Martin Luuk. Föreställningen tar avstamp i vår privata uppgörelse, men syskonskapets dynamik är inte unik för oss, säger han.
Bröderna Luuk - får man göra slut med sitt syskon? blev snabbt en snackis när den spelades våren 2014 på Rival i Stockholm, och bakom publiksuccén står en framgångsrik trio. För manus och medverkan står Martin och Kristian Luuk. Storebror Kristian Luuk är en av Sveriges mest kända och älskade radio- och tv-personligheter, bland annat genom program som Hassan, Sen kväll med Luuk, Melodifestivalen och På spåret. Lillebror Martin Luuk startade sin karriär med Killinggänget där han bland annat skrev manus till Torsk på Tallinn och Fyra nyanser av brunt. Han spelade i Killinggängets Drömmen om Herrön som sattes upp på Dramaten och han har skrivit flera böcker. Regissör är Emma Bucht, som tidigare har regisserat bland annat Treater, De 39 stegen på Intiman och Rain Man på Rival.
Martin om storebror Kristian: Kristian är en av landets mest kända och uppskattade programledare. Hans programledarstil skulle kunna beskrivas som traditionell med en lätt ironisk tvist. Jag har ibland även kunnat se honom som en visionslös ambulerande Manpower-programledare som kan plockas in att leda allt från kungabröllop till företagsevents och tävlingslekar. Han är också den bästa bror jag skulle kunna önska mig. Varm, innerlig, lyssnande, närvarande, oegoistisk, rolig och trygg. Han har räddat livet på mig fler gånger än jag orkar räkna och jag är skyldig honom mer än jag någonsin kommer att kunna betala tillbaka. Så varför tog det tills han försökte göra slut med mig för att jag skulle inse att man ska vara försiktig med att kalla dem man älskar för visionslösa Manpower-programledare?
Kristian om lillebror Martin: Min lillebror Martin är en av Sveriges absolut bästa författare! Han har en alldeles egen röst och en fantastisk humor som inte liknar något annat. Enligt mig är det hans texter som lyft Killinggänget den där extra nivån. Han är min stora inspirationskälla! Jag ser verkligen upp till min lilla bror. Och det finns ingen i hela världen som kan såra mig så djupt som han.
Medverkande: Kristian Luuk och Martin Luuk Regi: Emma Bucht
Turnéplan: Jönköping, Karlskrona, Uppsala, Gävle, Stockholm, Sundsvall, Härnösand, Mellerud, Vara, Partille, Göteborg, Östersund, Umeå, Piteå, Eskilstuna, Borlänge, Halmstad och Landskrona.
För pressbilder se Riksteaterns mediabank (http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/broderna-luuk).
För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web (http://www.riksteatern.se/br%C3%B6dernaluuk#turneplan).
Presskontakt: Gilda Romero PR-ansvarig Riksteatern Tel: 08-531 99 354 Mobil: 070-528 99 15 gilda.romero@riksteatern.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum