Männen med rosa triangel: Unikt vittnesmål om homosexuella i nazisternas läger blir föreställning
[image]
De homosexuella tillhörde de lägsta kasten i tredje rikets förintelsemaskineri. Efter befrielsen tvingades överlevarna leva utan upprättelse. Riksteaterns ”Männen med rosa triangel” kopplar ett unikt vittnesmål från ett av de mörkaste kapitlen i Europas historia till strömningar i vår egen tid. Föreställningen har premiär den 9 mars i Klintehamn på Gotland.
Bakom produktionen står den etablerade konstnärliga trion bakom succéerna ”No tears for queers” och ”Järnnatt”: Mattias Brunn, Daniel Åkerström-Steen och Mårten Andersson. Den här gången i samarbete med Marcus Baldemar.
- Männen med rosa triangel är inte bara berättelsen om homosexuellas utsatthet under en mörk tid. Den visar också på den utsatthet och de faror som hotar oss idag om vi överger vårt humanistiska synsätt. Värderingar och mekanismer från koncentrationslägren och de stövelklädda marschernas tid kastar åter sin mörka skugga över Europa. Genom att samtala med varandra och ständigt påminna oss själva om faran av att sluta se varandra som människor så kan vi också bjuda de mörka krafterna motstånd, lyder det konstnärliga teamets gemensamma programförklaring för pjäsen.
Föreställningen bygger på boken med samma namn av österrikaren Josef Kohout. Ett självbiografiskt verk som kom ut första gången 1972 under pseudonymen Heinz Heger, bara året efter att homosexuella handlingar upphört att vara ett brott i författarens hemland Österrike.
Det konstnärliga teamet bakom föreställningen beskriver det som en gestaltning fjärran från de naturalistiska förintelse- och vittnesskildringarna: En tolkning där femininitet, magi, romantik och natur är ingredienser i försöket att slå en bro mellan det historiska minnet och vår samtid.
Målet har varit att med teater, dans, scenografi, kostym och musik öppna för reflektion och eftertanke i hopp om att uppmuntra till handling hos publiken.
Om boken ”Männen med rosa triangel” och den historiska bakgrunden
Josef Kohouts Männen med rosa triangel är en unik vittneskildring och baserad på författarens tid i koncentrationslägren Sachsenhausen och Flossenbürg från 1939 fram till krigsslutet 1945. Boken kom senast ut i nyutgåva 2013 och är en rak men gripande berättelse om förföljelse, överlevnad, hopp och kärlek i nazisternas koncentrationsläger. Bokens titel syftar på den rosa tygbit som homosexuella tvingades bära i fångenskap. Den rosa triangeln var två centimeter bredare än övriga fångars, allt för att man skulle kunna känna igen männen på långt avstånd i lägren.
Av de uppskattningsvis 10000-15 000 homosexuella som skickades till koncentrationsläger i Tredje riket dog mellan 6000 och 9000. Eftersom grunden till nazisternas förföljelse, homosexualitet, i många europeiska länder betraktades som ett brott och en abnormitet långt efter krigsslutet blev överlevarna dubbelt straffade. Efter befrielsen nekades många de ersättningar och den upprättelse som tillföll andra grupper. När Kohouts bok kom ut första gången 1972 var det bara året efter att homosexuella handlingar strukits som brott ur österrikisk lag. I Sverige blev homosexualitet och det sexuella umgänget mellan vuxna personer av samma kön helt legaliserat 1944, medan den medicinska klassificeringen av homosexualitet som en form av psykisk störning kvarstod fram till 1979.
Konstnärligt team:
Daniel Åkerström-Steen
Daniel är scenograf, kostymör och stylist. Senast var han var ansvarig för scenografi och kostym i den hyllade Riksteaterproduktionen Slå pattarna i taket med systrarna Kronlöf och Thom Gisslén. Daniel var ansvarig för regi, scenbild och koncept på "Min Stora Sorg-en performancekonsert" på Malmö stadsteater under hösten 2015. Daniel var ansvarig för scenografi och kostym i No tears for Queers (2009) och Riksteaterproduktionen Järnnatt (2012). No Tears For Queers vann Årets scen av tidningen QX 2010 och blev utvald till Svenska Teaterbiennalen 2011. Daniels kreationer har hyllats i erkända magasin som Bon, Baxar och Rodeo.
Mattias Brunn
Mattias är skådespelare, dramatiker och regissör som arbetat på bl a Riksteatern, Skärholmen Kulturhuset Stadsteatern och Regionteater Väst. Mattias står bakom flera hyllade uppsättningar om manlighet, sexualitet och maktstrukturer, bland annat debuten … efter Fredrik (2007), dramatiseringen av boken No tears for Queers (2009) av Johan Hilton, och Riksteaterproduktionen Järnnatt (2012). No Tears For Queers vann Årets scen av tidningen QX 2010 och blev utvald till Svenska Teaterbiennalen 2011. De senaste åren har Mattias bland annat regisserat Norgepremiären av Hedwig and the Angry Inch på Hålogaland Teater, skrivit Välkommen hem (2014), om svensk kriminalvård för Teater Fryshuset och låg senast bakom/medverkade i Vårt förakt för svaghet (2014) som baserar sig på Harald Ofstads bok om den nazistiska ideologin och regisserade nyligen Kunskapens frukt av Liv Strömquist på Borås stadsteater/Backa Teater. Sedan oktober 2015 är Mattias även en av de 3 konstnärliga ledarna på Folkteatern i Gävleborg.
Marcus Baldemar
Marcus är baserad i Bryssel och Stockholm. Marcus har arbetat som frilansande dansare och koreograf i en mängd olika projekt runt om i Europa. Han har arbetat med bl a; Andros Zins-Browne, Daniel Linehan, Stina Nyberg, Ludvig Daae, Rebecka Stillman och Eveline Van Bauwel. Marcus turnerade tillsammans med The Knife och Sorkklubbens "Shaking the Habitual the Show" i Europa och Nordamerika. 2015 skapade Marcus verket "Reading Rhyme", en duett med scenografen och kostymören Daniel Åkerström Steen.
Mårten Andersson
Mårten är regissör och skådespelare. Han tillhör Riksteaterns fasta ensemble sedan 2010. Som regissör debuterade han 2012 med Mattias Brunns pjäs Järnnatt därefter har han regisserat Harold Pinters Älskaren på Riksteatern (2014) och nu senast Budbärare av Christina Ouzounidis för Radioteatern (2015). Som skådespelare har han kunnat ses i en mängd produktioner, i urval kan nämnas Flygräddare i regi av Suzanne Osten, Packet i regi/koreografi av Jens Östberg och No Tears for Queers i regi av Nina Wester som blev utvald till Scenkonstbiennalen (2011). På samma biennal kunde man även se honom i Kajsa Isakssons uppsättning av En är ilsken, en är rädd, en gör allt för att bli sedd.
Männen med rosa triangel turnerar Sverige runt mellan den 9 mars och den 11 maj, för turnéplan se: http://www.riksteatern.se/forestallningar/mannen-med-rosa-triangel/
Producent: Riksteatern
Pressbilder: http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/mannen-med-rosa-triangel
Presskontakt: Amanda Borg Tel: 073-541 28 58
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum