Mixed reality, Linnés sexualsystem och fiskars biologi bland årets dansresidens
För andra året i rad har nu Riksteatern genomfört ett open call för produktionsresidens inom dans. Detta med syfte att ge verksamma koreografer i Sverige en plats och möjlighet att arbeta och färdigställa en produktion. De fyra utvalda koreograferna kommer under året arbeta med sina produktioner på Riksteatern i Hallunda.
- Jag är än en gång överväldigade över antalet intressanta, inspirerande och viktiga produktioner. Årets utvalda produktioner går i linje med de del av vårt uppdrag om att ge koreografer och dansare möjlighet att utveckla sina konstnärskap, säger Helena Ringvold, producent och produktionsresidensansvarig.
Produktionsresidensen är utspridda på fyra tillfällen under året, två på våren och två på hösten. Under tre veckors tid kan koreograferna arbeta tillsammans med sitt team och få stöd i form av repetitionslokaler, produktionsmedel och teknisk support på Riksteatern i Hallunda utanför Stockholm.
De koreografer som fick produktionsresidens förra året var BamBam Frost med produktionen Sorry som har premiär på MDT i mars, Lisen Rosell, Nadja Hjorton, Anna Efraimsson med Cutness overload som har premiär på Kulturhuset Statsteatern i april, Josephine Gray och Anmar Taha (Iraqi Bodies) med verket Wounded Eye (or On Love) och Gunilla Heilborn med The Wonderful and The Ordinary som hade premiär på scenkonstfestivalen Steirischer Herbst i Graz i Österrike.
Riksteatern produktionsresidens 2018
Fredrik Quiñones Hösten 2016 debuterade Fredrik Quiñones som koreograf med Donde mis ojos te vean på Dansmuseet i Stockholm. Processen och verket undersökte vad som anses vara maskulint respektive feminint i uttryck och rörelser. Under produktionsresidenset 2018 arbetar Fredrik Quiñones fram sin första soloföreställning grundad i vouging, urbana danstilar, rumba och en längtan att få utrycka sig fritt från exkluderande.
Maria Nilsson Waller Flora + Fauna / The Wild a.k.a Birds & Bees & Bodys & Space / Back to nature a.k.a au naturel (arbetsnamn) undersöker och belyser frågor kring begreppet naturligt samt idéer kring skönhet och sexualitet. Med verket ifrågasätter Maria Nilsson Waller vår rädsla för det vilt växande och okontrollerbara i en estetik som flörtar med 80-talets sci-fi och med inspiration från bland annat botanik och Linnés sexualsystem. Musiken komponeras och framförs live av Dublin-baserade Stace Gill/OCHO.
Sindri Runudde & Julia Giertz Ljudkroppskollektivet skapar tillsammans Sindri Runuddes verk Fiskedansen - och andra kosmiska bekännelser - en gruppmeditation och ett gympapass. Fiskars biologi tar plats i queer kulturen, gemenskap och aerobics blir till vardagshealing. Den auditiva aspekten av verket är likvärdig det visuella och komponeras av ljudkonstnären Julia Giertz. Hon fokuserar på de taktila aspekterna av ljud i en konstnärlig praktik hon kallar Sound as Touch.
Noah Hellwig Mixed-Reality är en ny scenkonstform som börjar ta plats. Tekniker som VR, AU, Haptic-suits, binaurala 3D-ljus mikrofoner mm har utvecklats enormt ur ett rent teknologiskt perspektiv. I produktionen Frictional Realities arbetar och utforskar Noah Hellwig tillsammans med Asreen Rostami och Gabriel Widing cyborgiska praktiker. Koreografi, fysisk närvaro och levande interaktivitet kombineras med kroppsliga upplevelser i en virtuell miljö. Hinner mänskligheten anpassa sig, interagera och förkroppsliga sina erfarenheter i den nya tekniken och sensoriska upplevelser?
Läs mer om Riksteaterns produktionsresidens på: www.riksteatern.se/dansresidens
Kontakter
För mer information: Anna Gerdin Press- och PR-ansvarig anna.gerdin@riksteatern.se Tel: 070- 637 59 40
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum