Mindy Drapsa- ny konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst Teater

- Det känns väldigt spännande och roligt att få utveckla Tyst Teater som är en unik teaterinstitution. Med hjälp av kultur kan jag kämpa för dövas rättighet i samhället, till exempel rätten till teckenspråk, säger Mindy Drapsa.

Mindy Drapsa har ett förflutet hos TV-världen, där hon bl.a. har producerat ett flertal TV-program för SVT. Hon är medskapare av Dramaski AB och har nominerats till SVT:s mångfaldspris och Spektrumpriset.

Hon har även regisserat ett flertal föreställningar på Riksteaterns Tyst Teater, nu senast föreställningen Hem, en teaterpjäs om döva flyktingar. Mindy Drapsa kommer senast från arbetet som verksamhetsledare på Tyst Teater.

- Jag vill mer än bara regissera teater. För mig är jämlikhet och mångfald otroligt viktigt, speciellt för oss som kommer från en minoritet. Jag tycker att teater är ett viktigt verktyg för samhällsförändring och med teater kan man nå fram till alla människor oavsett bakgrund. Därför är det extra viktigt att vårt samhälle erbjuder teater på teckenspråk vilket är Tyst Teaters uppdrag.

Mindy Drapsa tillträdde tjänsten som konstnärlig ledare på Riksteaterns Tyst Teater 1 maj.

Se en intervju med Mindy Drapsa här: https://youtu.be/YWQKknDZUr8

För mer information om Rikstaterns Tyst Teater: https://tystteater.riksteatern.se/

För mer information: Anna Gerdin Press- och PR-ansvarig anna.gerdin@riksteatern.se Tel: 070- 528 991 5

Ny rapport: Svenskarna vill ta del av mer scenkonst – ekonomin håller oss tillbaka21.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Hela sju av tio svenskar önskar att de oftare tog del av teater, dans och annan scenkonst. Främsta hindret är ekonomi, följt av utbud och tidsbrist. Det visar en ny landsomfattande undersökning från Riksteatern som kartlagt allmänhetens relation till scenkonst. Om svenska folket själva får välja ska det vara mer kärlek, musik och politik på scen och de kändisar man allra helst sitter i salongen med är Marianne Mörck och Jonathan Unge.

Svart humor i succémonolog om att överleva tonåren19.2.2024 10:21:44 CET | Pressmeddelande

Instructions for a Teenage Armageddon spelade för utsålda hus för den unga publiken i London. En drastisk och rapp monolog om Eileen som är tretton år när hennes syster går bort i anorexia. Hur överlever man det kaos som tonåren kan vara? Pjäsen är skriven av den brittiska dramatikern Rosie Day. I regi av Josefin Ankarberg i en svensk översättning och iscensättning. På scen Alexandra Nordberg. Premiär 27 februari i Halmstad.

Premiär för brännande aktuellt drama om massakern i det palestinska flyktinglägret Tel al- Zaatar och dagens Gaza16.2.2024 13:17:44 CET | Pressmeddelande

Kassettbanden är en verklighetsbaserad soloföreställning av den libanesiska dramatikern Chrystèle Khodr. I pjäsen väver hon ihop sin släkthistoria från krigets Libanon 1976 med svenska vittnesmål från massakern i det palestinska flyktinglägret Tel al-Zaatar samma år. Under arbetet med pjäsen skrevs hela manuset om för Gaza. Kassettbanden har premiär 23 februari i Sollefteå.