Riksteatern Produktionsresidens Dans 2020: Från kollektiva riter till frihet från maktstrukturer
- Det är glädjande att ännu ett år få ta del av så många angelägna ansökningar och att sedan, efter flera genomläsningar och i samråd med det konstnärliga rådet, ta ett beslut som grundats både på såväl olika uttryck som geografisk spridning i Sverige. Att produktionsresidens får ta plats här i produktionshuset Riksteatern i Hallunda är en del av Riksteaterns uppdrag att stödja fria koreografers möjlighet att färdigställa sina produktioner, säger Helena Ringvold, konstnärligt ansvarig för Produktionsresidens Dans på Riksteatern.
¤¤¤
Utvalda produktionsresidens för dans på Riksteatern i Hallunda 2020:
Våren 2020
Residensperiod 1: 14 april-4 maj
Produktion: Skiftet
Johanna Fröjd
Med förankring i danstraditionen inom house, klubb-anda och battle-scenen skapar dansarna ett rum för att utforska vikten av en kollektiv rit och ett vi. I föreställningen Skiftet undersöks uttryck och kvalitéer fria från vardaglig praxis, struktur och ordning. Med utgångspunkt i puls, grooves och rytm utforskas repetitiva cykler och klimax.
Spelplatser: Premiär 8 och 9 maj 2020 på Dansens Hus (Urban Connection), Stockholm, med flera
Medverkande och konstnärligt team: Johanna Fröjd, Mona Namér, Ama Kyei, Diane Assiri och Gloria Hao
Produktionen riktar sig till unga och unga vuxna.
Residensperiod 2: 20 april-11 maj
Produktion: Polari/Speaking Sex
Marcus Baldemar
Polari/Speaking Sex behandlar språk både som en väg till gemenskap och säkerhet, men också som en säker plats i sig. En hemlig form av kommunikation som verktyg för att uttrycka, dela och utföra queer glädje, queer njutning, queer intimitet och queer erotik i offentligheten.
Spelplatser: Premiär 14 och 15 oktober 2020 på Moderna Dansteatern, MDT, i Stockholm, 13 och 14 november 2020 på Köttinspektionen i Uppsala med flera.
Medverkande och konstnärligt team: Marcus Baldemar, Mariana Suikkanen Gomes, Zen Jefferson, Viktoria Andersson
Samarbetspartners: MDT/Stockholm, Institutet/Vitsaniemi, Kulturskolan/Kiruna, Northern Sustainable Futures/Moskosel, Köttinspektionen/Uppsala
Residensperiod 3: 27 april-17 maj
Produktion: Head Space
Mari Vittradotter
Headspace är ett dansverk om psykos/schizofreni och forskning inom området. Verket har sin bas i neurovetenskapen där olika verktyg och metoder inom neurologisk forskning tillämpas för att forska om hjärnan. I vägskälet mellan verklighet och psykos möts dansarna och publiken i logiska, absurda och manipulerade situationer för att sedan förflyttas till stand-up. Projektet vill möta historiens demoner för att synliggöra den stigmatisering som fortfarande finns kring dessa sjukdomar.
Spelplatser: Premiär Atalante i Göteborg 20 och 21 november 2020
Medverkande och konstnärligt team: Mari Vittradotter, Hanna Bryndis Proppe Bailey, Annika Vestel, Sara Axelsson och Bodil Karlsson
Samarbeten: Karolinska Institutet, HGBG, Atalante/Transit residens, Ivra Kurser och Studieförbundet Kulturens
Hösten 2020
Residensperiod 4: 12 oktober-1 november
Produktion: The Rights of Spring
Khamlane Halsackda
The Rights of Spring är en modern dans- och teateranpassning av Nijinskys balett till Stravinskys partitur. Koreografen har här drag-konsten som utgångspunkt, och samarbetar med dubbel visuell konstanvändning av kostym som samtidigt är scenografi. Aktörer och musik samspelar för att återspegla idén att människor har blivit något bortom de enkla könsdefinitionerna av manligt och kvinnligt.
Spelplatser: Dansstationen i Malmö, Stenkrossen i Lund med flera
Medverkande och konstnärligt team: Khamlane Halsackda, Toby Fitzgibbons, Raymond Roa, Daniel Jeremiah Persson, Faryad Mortazavi, Petra Hjortsberg, Maria Stamenkovic Herranz, och Kent Olofsson.
Residensperiod 5: 26 oktober-15 november
Produktion: of itself : in itself
Marit Shirin Carolasdotter
of itself : in itself är en work-in-progress föreställning av Humans & Soil, ett konstnärligt samarbetsprojekt initierat av koreografen och konstnärliga forskaren Marit Shirin Carolasdotter. Verket tar upp mark- och kroppsliga rättigheter ur ett urfolksperspektiv, där kroppen strävar efter att bli fri från kulturell representation, i konkret relation till marken och med viljan att slå sig fri från maktstrukturer. Föreställningen är ett utbyte mellan samer, svenskar och ainu-folket från norra Japan.
Spelplats: Världspremiär i mars 2021 på Norrlandsoperan i Umeå under Samiska veckan
Medverkande och konstnärligt team: Marit Shirin Carolasdotter, Sebastian Björkman, Annelie Nederberg, Nina Nordvall Vahlberg, Kanako Uzawa, Ljus: Örjan Fjällström, Producent: Olivia Welding
Med stöd av: Norrlandsoperan, Dans i Västerbotten, Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Samerådet och Region Jämtland/Härjedalen
¤¤¤
Ansvarig för Produktionsresidens Dans på Riksteatern i Hallunda tar beslut om residensen i samråd med dansavdelningens konstnärliga råd, Riksteaterns danschef, dansavdelningens verksamhetsutvecklare samt den konstnärliga ledaren för Riksteatern Barn & Unga.
Under 2019 hade följande koreografer produktionsresidens på Riksteatern: Louise Dahl, Marika Renhuvud, Camilla Ekelöf, Majula Drammeh och Robin Jonsson.
Läs mer om Riksteaterns produktionsresidens på: www.riksteatern.se/dansresidens
Kontakter
Anna GerdinPress- och PR-ansvarig08-531 99 354anna.gerdin@riksteatern.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum