Panta Pucko!

Nya produkter kommer och går men kultdrycken Pucko består. Sedan lanseringen 1954 har den klassiska chokladmjölken blivit något av en svensk nationaldryck, för många ett måste till korven eller i skidbacken.
För tre år sedan kom Pucko även i aluminiumburk. Men fram tills nu har den inte gått att panta, eftersom burkar som innehåller mer än 50 procent mjölk har påståtts orsaka dålig lukt samt påverka funktionaliteten i pantmaskinerna.
Sommaren 2020 genomförde Arla därför ett test med sex ICA-handlare i Västsverige. Ingen av butikerna märkte av vare sig dålig lukt eller problem med pantautomaterna.
– Med testresultaten i ryggen tog vi en förnyad diskussion med Returpack. Det gav resultat. Från och med i dag kan du äntligen panta dina Puckoburkar, säger Daniel Snöhäger, ansvarig för Pucko på Arla.
Drygt 1,4 miljoner burkar om året kan nu pantas istället för att slängas i metallåtervinningen, eller i värsta fall soporna. Hållbarhetsvinsterna är många. Återvunnet aluminium skapar 96 procent mindre koldioxidutsläpp än nytt. En aluminiumburk ger dessutom cirka 79 procent lägre koldioxidutsläpp per liter vid tillverkning än en normalstor glasflaska. Den väger även 20 gånger mindre och är ungefär dubbelt så effektiv att packa vid transporter.*
– Enligt våra kalkyler kommer cirka 24 ton aluminium per år att återvinnas, vilket bidrar till minskade koldioxidutsläpp på omkring 248 ton per år. Det motsvarar 250 flygresor London-New York, säger Daniel Snöhäger och sammanfattar vad han vill ha sagt i två ord: Panta Pucko!
Mer om Puckos historia – kultdrycken som överlevde
Fakta om Returpacks pantsystem
Enligt svensk lagstiftning måste alla dryckesförpackningar i plast och metall ingå i ett godkänt retursystem för att få lov att säljas i Sverige. Returpacks pantsystem är ett sådant. Till och med december 2022 kan saft- och juiceprodukter anslutas frivilligt till pantsystemet, därefter omfattas de av förordningen. Vissa mejeribaserade produkter – på metallburk – kan numera anslutas frivilligt till pantsystemet.
* Alla beräkningar bygger på att burkarna återvinns i samma grad som i dag. År 2021 återvanns 89 procent av alla sålda burkar i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder

Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Mjölkpriset till bönderna oförändrat i maj30.4.2025 13:16:49 CEST | Pressmeddelande
För femte månaden i rad lämnar Arla mjölkpriset till bönderna oförändrat, både för konventionell och ekologisk mjölk.
Arla och Lantmännen i nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel30.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Arla och Lantmännen har tecknat ett långsiktigt avtal om fossilfri mineralgödsel för att minska klimatavtrycket från svensk livsmedelsproduktion och möjliggöra en mer fossilfri odling i Sverige. Avtalet sträcker sig över tre år, under vilka både antalet gårdar och volymerna kommer att öka successivt.
Han är Arlas nya mejerichef22.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hervé Currat är ny mejerichef på Arlas mejeri i Östersund. – Det ska bli jättespännande att få arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att leda Arlas nordligaste mejeri, säger Hervé Currat.
En månad kvar: Sök mejeriteknikerutbildningen15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Behovet av kvalificerad arbetskraft i livsmedelsindustrin är större än någonsin. Nu är ansökan öppen till den yrkeshögskoleutbildning som formar framtidens experter inom mejeriteknik.
Arla huvudpartner till ny mötesplats för hållbart matsystem11.4.2025 12:30:00 CEST | Pressmeddelande
När Bite Stockholm arrangeras för första gången den 29–30 september 2025 på Stockholmsmässan i Älvsjö, samlas hela värdekedjan för att tillsammans driva utvecklingen framåt. Bondeägda Arla är en av huvudpartnerna till den nya mässan, som blir Nordens ledande B2B-mässa för ett hållbart matsystem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum