SvD Junior lanserar ny tjänst för Sveriges elever och lärare

Svenska Dagbladet har i många år satsat på att nå ut med kvalitetsjournalistik till landets skolungdomar.
SvD Junior, Sveriges enda nyhetstidning för unga, är sedan 2015 en bärande del i den satsningen, men 2021 lanserades också SvD Skola som ger lärare och elever fri tillgång till hela SvD.se och i höstas Valkompass Ung som utgick från ungas vardag och framtid.
Nu blir SvD Junior Skola ännu ett tillskott i SvD:s produktportfölj riktad till skolorna.
I en förstudie bland lärare framkommer att det ofta saknas aktuellt material i SO och enkla texter som inspirerar till läsning. Junior Skola innehåller båda dessa delar.
– Barn behöver läsa mer. Varje vecka gör SvD Junior aktuell journalistik som bidrar till allmänbildning och möter unga på deras nivå. Vi har länge haft en tanke om att vårt material skulle passa i undervisning, säger SvD Juniors chefredaktör Stina Cederholm.
SvD Junior Skola kommer ut varje vecka under terminerna och riktar sig primärt till elever i årskurserna 3-6. Den innehåller åtta sidor i en e-tidnings-version, med tillhörande studiematerial som enkelt går att skriva ut och som har stöd i läroplanen.
Varje nummer innehåller två aktuella artiklar, ett nyhetsquiz som vässar allmänbildningen och en spalt där barn kan ställa frågor till psykologen och författaren Jenny Jägerfeld.
– Till artiklarna finns elevövningar som en pedagog skapat utifrån den nya läroplanen vilket ger ett färdigt lektionspaket som hjälper läraren i undervisningen. De utvalda artiklarna kommer att fungera såväl i SO-ämnet som i svenska. I vår förstudie med lärare har vi förstått att det råder brist på aktuellt barnanpassat material såväl när det gäller läsning och källkritik som samhällsfrågor. Just sådant som är SvD Juniors styrka, säger Stina Cederholm.
Junior Skola finns som e-tidning hos skolplattformen Skolon, tillgänglig via en vanlig webbläsare för dator, läsplatta eller mobiltelefon. Under en lanseringsperiod kommer Junior Skola att vara gratis att använda för skolorna.
Vill du testa Junior Skola redan nu, kontakta redaktionen på adressen: prova@juniorskola.se
SvD Junior är Sveriges enda nyhetstidning för barn och unga. Den lockar till läsning och förklarar skeenden i Sverige och världen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stina Cederholm, chefredaktör, SvD Junior. Telefon: 08-13 54 85. E-post: stina.cederholm@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
