Ving AB

Ving blir aktiv investerare inom reseindustrins gröna omställning

Dela
Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, skapar nu en plattform för framtidens gröna omställning av reseindustrin tillsammans med det norska företaget och investeringsrådgivarna, ClimatePoint. Med det nya partnerskapet kommer Ving att investera i företag och projekt som verkar för lösningar inom bland annat klimatförbättrande teknologi. På så sätt kommer Ving att arbeta mer proaktivt för att reducera koldioxidutsläppen, både på kort och lång sikt.

Inledningsvis sker en investering i Green River Fund, en fond som drivs av ClimatePoint och som fokuserar på start-ups inom mobilitet, grön energi och cirkulär ekonomi. Under 2023 kommer Ving/Nordic Leisure Travel Group även stödja och investera direkt i företag och projekt som kommer branschen till godo, och i en del projekt kommer man också vara användare av slutprodukten och på så vis minska det egna koldioxidavtrycket i verksamheten, exempelvis produktion av SAF (Sustainable Aviation Fuel).  

-Vi vill vara en aktiv del av det gröna teknologiskiftet som nu sker inom reseindustrin. Vi kommer därför att investera i lösningar som gör skillnad samtidigt som vi har en tydlig strategi för att minska vårt klimatavtryck i hela resekedjan.Framtiden måste handla om reduktion, inte kompensation, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group. 

Norska ClimatePoint är ett start-up bolag som möjliggör för investeringar inom klimatförbättrande teknologi och som med sin expertis inom vetenskapligt baserade metoder beräknar de effekten av olika investeringar. ClimatePoint har utvecklat en plattform som möjliggör att löpande kunna följa upp utfallet, bla kring reduktion av koldioxidutsläpp. Med det nya partnerskapet blir ClimatePoint en brygga mellan Ving/Nordic Leisure Travel Group och de olika företag och projekt som koncernen väljer att stödja och investera i. Den framtida avkastningen inom de olika investeringarna som Ving/Nordic Leisure Travel Group går in i kommer sedan att återinvesteras i klimatförbättrande teknologi via ClimatePoint. 

- Samhället behöver fler klimatmedvetna företag som agerar i alla intressenters och vår miljös intresse. Ving och Nordic Leisure Travel Group är ett sådant företag och vi är väldigt glada över att vi med vårt partnerskap kan åstadkomma verklig förändring inom den skandinaviska turism- och reseindustrin, säger Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint. 

Om ClimatePoint 
ClimatePoint AS, grundades 2019 med säte i Oslo. Företaget arbetar med att mäta effekten av nya klimatlösningar och tillhörande investeringar. Investeringsdivisionen, ClimatePoint Investment Management, är registrerad hos norska Finansinspektionen och med ClimatePoint Green River licensierad som European Venture Capital Fund. Genom sitt tillvägagångssätt kan ClimatePoint identifiera och allokera resurser för sina kunder i deras övergång till en grön ekonomi.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Ladda ned bild
Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint
Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Barnfavoriterna Lollo & Bernie gör premiär i sagornas värld27.3.2025 13:10:41 CET | Pressmeddelande

I flera decennier har Vings omtyckta maskotar skapat glädje bland både stora och små. Framför allt på researrangörens familjehotell runtom i världen, men även på Youtube, vid mässor och events på hemmaplan, på utvalda hotell runtom i Sverige och sedan två år tillbaka även på lollobernie.com. För första gången tar Lollo & Bernie nu steget ut i böckernas värld. Genom ett samarbete med ett av Sveriges ledande bokförlag, Bookmark Förlag, släpps med start idag flera färgglada och inspirerande sago- och pysselböcker.

White Lotus-effekt får svenska barnfamiljer att rusa efter resor till Thailand13.3.2025 10:14:39 CET | Pressmeddelande

Att en av årets stora resetrender, sk ”set-jetting” inspirerar och skapar reslust är tydligt. För knappt en månad sedan släpptes den tredje säsongen av den populära serien White Lotus, vilket direkt skapade en rusning efter resor till svenskarnas favorit i Sydostasien. Hos Sveriges största researrangör Ving har bokningar på charterresor till Thailand ökat med 40 procent jämfört med i fjol. Framför allt är det barnfamiljerna som har hakat på trenden. Ving ser en ökning med hela 73 procent i bokningarna till sina populära familjehotell jämfört med förra året.

Större svensk småstad reser utomlands med Ving under sportlovsveckorna23.1.2025 15:34:58 CET | Pressmeddelande

Vecka 7 går startskottet för en av årets mest intensiva reseperioder då sportlovsveckorna drar i gång. Under fyra veckor i februari/mars reser mer än 30 000 svenskar, motsvarande en större svensk småstad, i väg på en charterresa till varmare breddgrader eller på en cityweekend med Ving. Redan nu är 8 av 10 charterresor under sportloven bokade och Gran Canaria är den destination som lockar allra flest, därefter kommer Thailand, Teneriffa och Kap Verde. Bland storstäderna toppar London.

Ving utses till Nordens mest välskötta varumärke 202517.1.2025 12:25:48 CET | Pressmeddelande

Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. Priset är instiftat av Groth & Co och delades igår ut för 30:e gången på Varumärkesdagen i Stockholm. För första gången någonsin tilldelades priset en researrangör då Ving kammade hem utmärkelsen som ”Nordens mest välskötta varumärke 2025” och prisades för sitt långsiktiga varumärkesarbete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye