Mobility Sweden

Elbilen fortsatt billigast trots höga elpriser

Dela
Trots kraftigt höjda elpriser är det fortsatt billigare att köra elbil än en bensin- eller dieselbil. Det slår Mobility Sweden fast i en ny rapport. Samtidigt visar rapporten på stora regionala skillnader i landet för kostnaden att ladda elbilen.

- Våra beräkningar visar att det trots att elpriset ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, säger Mattias Bergman VD på Mobility Sweden.

Under augusti nådde det rörliga elpriset årshögsta i elprisområde 2–4. I södra Sverige ökade elpriset med 159 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Samtidigt minskade elpriset med 19 procent i norra Sverige. Sett till årets åtta första månader uppgick också prisökningen som mest i södra Sverige till 82 procent, jämfört med en procent i norra Sverige.
Trots de höga elpriserna visar Mobility Sweden att elbilen är billigare per mil jämfört med både bensin och dieselbilen.

- Elbilen i norra Sverige som enbart laddas hemma är 12,60 kronor billigare per mil att köra jämfört med en bensinbil. Under perioden januari-augusti var den genomsnittliga milkostnaden ca 2,60 kronor i norra Sverige, vilket kan jämföras med ca 5,50 kronor i södra Sverige, fortsätter Mattias Bergman.

Boendeform och tillgång till laddinfrastruktur påverkar kostnaden för fordonsägarna. Detta är inte minst tydligt nu när Sverige befinner sig i en situation med där elpriserna ökar. I augusti månad var det till och med ca 1,80 kronor billigare per mil att ladda sin elbil publikt än hemma i södra Sverige. Samtidigt var situationen omvänd i norra Sverige. Där kan man se att under årets åtta första månader var det drygt fem kronor dyrare per mil att ladda bilen publikt än att ladda hemma.

- För alla bilister som nu vill sänka sina drivmedelskostnader är valet att välja en elbil eller en bränslesnål nyare bil den bästa rekommendationen tillsammans med att se över hur man kör och var och när man laddar, avslutar Mattias Bergman

Mobility Swedens rapport visar också på att bensin- och dieselpriserna har ökat under året, med 32 procent respektive 49 procent. Trots de kraftiga ökningarna på elpriset var de genomsnittliga drivmedelskostnaderna i kronor per mil högst för bensinbilen följt av dieselbilen.

För att ta del av rapporten som helhet klicka här.

För mer information eller intervju kontakta Mattias Bergman, VD Mobility Sweden, tfn 0708-10 78 86.

Kontakter

Länkar

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

  • Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

  • Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

  • Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. 

  • Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Dämpat halvår för den svenska fordonsmarknaden1.7.2024 09:00:02 CEST | Pressmeddelande

Den svenska fordonsmarknaden uppvisar ett svagt första halvår 2024, enligt Mobility Swedens senaste nyregistreringsstatistik. Siffrorna visar en nedgång med 6 procent för personbilar, 16 procent för tunga lastbilar och 29 procent för bussarna jämfört med föregående år. Lätta lastbilar har samtidigt en uppgång på nära 8 procent i år, men minskade med en procent i juni. Årets nedgång speglar en fortsatt utmanande situation som leder till en äldre fordonsflotta, vilket har negativa effekter för trafiksäkerhet, miljö, hälsa och ekonomi.

Svag maj för fordonsmarknaden jämfört med i fjol3.6.2024 09:01:21 CEST | Pressmeddelande

Senaste siffrorna från Mobility Sweden visar på en generell nedgång för samtliga fordonsslag jämfört med maj 2023. Det gäller även för årets fem första månader med undantag för lätta lastbilar som visar på ökning. Nyregistreringarna för personbilar minskade med 12 procent jämfört med samma månad i fjol. Motsvarande siffra för tunga lastbilar var en nedgång med 14 procent och lätta lastbilar minskade med 11 procent. Bussarna hade det mest utmanande med en minskning med 32 procent.

Återhämtning på personbilsmarknaden efter utmanande första kvartal2.5.2024 09:00:39 CEST | Pressmeddelande

Enligt de senaste siffrorna från Mobility Sweden visar personbilsförsäljningen på en uppåtgående trend med en ökning på sju procent under april, även om de första fyra månaderna av året fortfarande visar en minskning med 2,5 procent jämfört med samma period föregående år. Denna återhämtning speglas delvis i den ökade efterfrågan på laddhybrider och elhybrider, som nu utgör en tredjedel av alla nyregistrerade personbilar. Elbilar minskade i april med nära två procent, och har en total nedgång hittills i år med 15 procent.

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye