Stevns Klint Experience- ett nytt upplevelsecenter

För 66 miljoner år sedan träffade en asteroid jorden med en enorm kraft.
Dåligt för dinosaurierna, men tur för oss människor. För mitt i katastrofen
överlevde de djur och växter som utvecklats till det liv vi känner idag.
Stevns Klint är den bästa platsen i världen att se spåren från den katastrofen. Och
det är just därför Stevns Klint finns med på UNESCO:s världsarvslista över platser med en
unik betydelse för oss människor.
Världsarv med kultur och upplevelser
Stevns Klint Experience innehåller en mycket speciell utställning om Stevns Klints världsarv samt en utställning om den femte massutrotningen där dinosaurierna dog ut.
Därmed blir upplevelsecentret ett landmärke för vetenskapligt grundad kommunikation om tidens djup, livets utveckling, klippa och natur. Och med en utgångspunkt i UNESCOs värderingar kommer den att vara tillgänglig för alla. Likt ett modernt församlingshus.
På Stevns Klint Experience är det tänkt att historia och kunskap blandas med högkvalitativa kulturupplevelser. Stevns Klint Experience blir inte bara platsen som stödjer och tryggar utvecklingen och informationen om Stevns Klint som UNESCO:s världsarv – det blir också själva portalen till Stevns Klints övriga attraktioner och upplevelser.
Bakgrund
Stevns Klint togs upp som UNESCO:s världsarv 2014, eftersom det är det
bästa platsen i världen att se spåren från asteroiden som för 66 miljoner för flera år sedan
bidrog till utrotningen av mer än 50 procent av allt liv på jorden,
inklusive dinosaurierna. Boesdal Kalkbrud var ett aktivt kalkbrott fram till
1978. Stevns Klint Experience har byggs i utkanten av Boesdal Kalkbrud.
Upplevelsecentret är ritat av Praksis Arkitekter och utställningen har ritats
av hyllade Tinker Imagineers. Utställningsytan är 520 m2
indelad i Klintesalen och Världsarvshallen. 25 forskare från Tyskland, Nederländerna,
Belgien, USA och Danmark har hjälpt till att gräva fram berättelserna. 6
museer, två universitet och ett antal privata samlingar har lånat ut eller skänkt
föremål för utställningen.
Mer info: stevnsklint.dk
Media:
För tillgång till film och bilder kontakta Steen Gyldendal, kommunikationschef,
Stevns Klint Experience: sg@stevnsklint.dk
Tel: +45 2434 0071
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder




Länkar
Om
VisitDenmarkNo. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivolis fyrverkerier får Köpenhamn att spraka, gnistra och glittra16.12.2025 14:41:59 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära fyrverkerishower den 25 och 26 december 2025, samt på nyårsafton. Fyrverkerimästaren Gunnar B. Knudsen firar 20 år och levererar färgsprakande shower med nya visuella uttryck. Evenemanget är en del av Tivolis julfirande fram till 4 januari 2026.
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum