Bama

Amelie de Geer blir ny CEO

Hon tar därmed över ledningen av BAMA Nordics bolag i Sverige och Finland. Amelie tillträder den 7 november.

Stefan Grahn, som lett BAMA Fresh Cuts sedan 2009 och BAMA Nordic sedan 2018, har velat kliva åt sidan. Han kommer att inneha rollen som fabrikschef under en övergångsperiod, innan han kommer att använda sin värdefulla kompetens i arbetet med synergier och optimering inom Operations på BAMA Industri.

Amelie har tidigare arbetat som Assortment & Purchasing Director på Bergendahls Food, till dess att de gick samman med Axfood. Hon kan stoltsera med bred, internationell erfarenhet och har bland annat varit Food Director på Coop DK och innehaft flera tunga tjänster inom Carlsberg DK.

– Jag är glad att kunna meddela att Amelie är ny CEO för BAMA Nordic. Hon har bred och tung kategorierfarenhet, samt gedigen kompetens från både kund- och kedjesidan, vilket är mycket värdefullt för att vidareutveckla och stärka BAMA Nordics position, både i och utanför Norden. Amelie är rätt person att leda detta viktiga arbete, säger Atle Beyer, koncernchef på BAMA Industri.

BAMA Nordic är ett företag inom BAMA Industri, som bland annat består av bolagen BAMA Foods AB, BAMA Fresh Cuts AB och BAMA Fresh Cuts OY. De säljer bland annat convenience-produkter, förädlade färska sallader och grönsaker, samt växtbaserade produkter och koncept.

Ser fram emot att börja
– Jag ser fram emot att börja på ett företag som ligger i framkant inom sitt område. BAMA har långa traditioner och en imponerande historia, och jag kommer att fortsätta med det starka fokuset på att göra kunders och konsumenters liv grönare och enklare, säger Amelie.

Petra Axdorff, ordförande på BAMA Nordic, är glad över den nyanställningen.

– BAMA ska göra det lättare för alla att komma närmare målet om att äta frukt och grönt fem gånger om dagen. Färdiga sallader, förädlade färska produkter och växtbaserade rätter är viktiga för att göra det enkelt och attraktivt att välja mer grönt i en hektisk vardag. Fresh cut är ett stort satsningsområde för företaget och ett viktigt affärsområde för framtiden med potential för betydande tillväxt, säger hon.

Amelie har en Master of Economics and Political Science från Uppsala universitet. Hon är gift, har tre barn och bor i Skanör, söder om Malmö.

Om BAMA Nordic

BAMA Nordic ingår i BAMA-koncernens industriverksamhet, vilken även består av Nordic Lunch NOR, Bama Industri NOR, Bama Pakkerier NOR och Drikker.

BAMA Nordic består av flera bolag som är verksamma på olika marknader, i och utanför Skandinavien. BAMA Foods säljer bland annat convenience-produkter anpassade för tjänstehandeln och den övriga marknaden. BAMA Fresh Cuts i Sverige och Finland har förädling av färska grönsaker som sitt affärsområde. De producerar i första hand för sin egen hemmamarknad, men säljer även till kunder i Danmark, Tyskland och Baltikum.

Om BAMA

BAMA Gruppen AS är den norska marknadsledaren inom färsk frukt, grönsaker, bär och potatis. BAMA har också en stark europeisk närvaro med flera affärsverksamheter i Norden och Europa. Företaget levererar också färdigskurna produkter, blommor och växter, naturliga drycker, produkter som är lätta att ta med sig och andra växtbaserade produkter.

Bama

Följ Bama