Stefan Wiklund - ny M&A-chef på Grant Thornton

Stefan Wiklund, med lång erfarenhet från M&A-rådgivning i både lokala och internationella transaktioner, har valt att fortsätta sin karriär på Grant Thornton som partner och chef över M&A-avdelningen. Målet är att under Stefan Wiklunds ledning fortsätta att växa och utveckla verksamheten.
Stefan Wiklund, M&A-chef Grant Thornton. Foto: Grant Thornton

Stefan Wiklund kommer närmast från EY och har i över 20 år arbetat med transaktionsrådgivning. Han har stor erfarenhet i rollen som M&A-rådgivare inom flera olika branscher, i synnerhet inom sektorn Health - som bland annat omfattar vård- och omsorgstjänster, medicinteknik och life sciences.

Han inledde sin karriär som managementkonsult med en studiebakgrund från Handelshögskolan i Stockholm och Bocconi i Milano.

- Grant Thornton är väl positionerade att bygga en stark M&A-verksamhet med sin konsekventa och starka profil bland entreprenörsföretag i small- till midcapsegmentet. Dessutom har Grant Thornton ett starkt varumärke inom healthcare-sektorn där bland annat den årliga marknadsrapporten över vård- och omsorgssektorn blivit en referens i branschen. Min ambition är att bidra med stor erfarenhet av internationella affärer och hur man kan dra ytterligare fördelar av kompetens inom olika sektorfokus. Ett spännande område som jag också hoppas att vi kan bygga vidare på inom M&A, är Grant Thorntons satsning på ESG och verksamheter som drivs av övergång till en mer hållbar framtid, säger Stefan Wiklund.

Han fortsätter:

- Något som jag redan nu lärt mig uppskatta är den starka kulturen av att hjälpas åt över affärsområdesgränser inom Grant Thornton, till gagn för kunder och som ger en mycket trevlig stämning bland kollegor över hela företaget.

Mats Öberg, affärsområdeschef Advisory på Grant Thornton, är mycket nöjd med rekryteringen:

- Jag är väldigt glad över att välkomna Stefan Wiklund till oss. Med hans gedigna erfarenhet och kompetens kommer han bli ett viktigt tillskott till vår M&A-avdelning. Vi har högt uppsatta mål att växa både i omsättning och antal medarbetare och här kommer Stefans ledaregenskaper att spela en stor roll i att leda teamet framåt, säger Mats Öberg.

Fortsatt het transaktionsmarknad
Grant Thornton kartlägger varje år den nordiska transaktionsmarknaden och 2021 var ett riktigt rekordår. Antalet transaktioner i Norden ökade med 56 procent. Totalt genomfördes 1 674 förvärv varav 623 i Sverige. Första halvåret 2022 har varit fortsatt förvärvsintensivt trots påverkan av negativa omvärldsfaktorer.

- Intresset bland investerare att förvärva entreprenörsdrivna bolag är fortsatt stort. Mjukvarusektorn, byggsektorn och industrisektorn är de branscher som fortfarande toppar även om en viss sektorförskjutning kan förväntas ske. Grant Thornton har ett bra rykte inom M&A och många duktiga rådgivare som det ska bli roligt att samarbeta med. Samtidigt är efterfrågan från kunderna stor och vi hoppas kunna välkomna ytterligare kollegor inom kort, säger Stefan Wiklund.

För mer information, kontakta:
Stefan Wiklund, M&A-chef Grant Thornton
stefan.wiklund@se.gt.com

Mats Öberg, Affärsområdeschef Advisory Grant Thornton
mats.oberg@se.gt.com

Stefan Wiklund, M&A-chef Grant Thornton. Foto: Grant Thornton

Starka nyckeltal från Grant Thornton Sverige – passerar två miljarder i omsättning19.6.2024 09:02:00 CEST | Pressmeddelande

Grant Thornton fortsätter att växa och släpper nu årsresultatet för 23/24. Bland milstolparna finns både att omsättningen passerar två miljarder i Sverige och att delägarkretsen når jämställdhetsmålet – som första stora bolag i revisionsbranschen. Vd Henrik Johansson summerar att starkt verksamhetsår som lägger grunden för fortsatt tillväxt och utveckling.

Grant Thornton första stora revisionsbyrån med jämställda delägare17.6.2024 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Grant Thornton är den första stora revisionsbyrån som uppnår jämställdhet i partnerkretsen: 40 procent av delägarna är nu kvinnor. Snittet i branschen bland de största aktörerna inom revision är 31 procent. Vd Henrik Johansson är stolt över att ha nått den magiska gränsen, men betonar samtidigt att detta är en milstolpe och att branschen har mycket kvar att göra. Nu sätter han ut flaggan för att även ägandet ska bli jämställt.