IKEA når rekordförsäljning i Sverige – antal besök i varuhusen ökar kraftigt
Verksamhetsåret 2022 inleddes med fem månaders pandemirestriktioner i såväl varuhus som restauranger. I pandemins spår följde globala transportproblem och rekordinflation.
Tack vare en stark försäljning av bland annat mindre heminredningsprodukter, produkter för matplatsen, hemmakontor, sängar och soffor, har IKEA Sverige tagit igen det man tappade i varuhus och restauranger under årets första månader med pandemi, men även återhämtat sig från de globala leveransproblem och den varubrist som följde pandemin.
Verksamhetsåret avslutades starkt tack vare ett konkurrenskraftigt erbjudande och ett antal viktiga satsningar under året.
För att förbättra tillgängligheten för våra kunder öppnade IKEA Sverige 7 mindre planeringsstudios från Sälen i norr till Lund i söder, där kunder tillsammans med våra experter på heminredning kan planera komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum eller förvaring. Kunder får även hjälp att beställa och hitta bästa sätt att transportera hem varorna.
Dessutom öppnade IKEA en större planeringsstudio i Sickla, en testbutik mitt i Malmö och inte minst sitt unika cityvaruhus i Gallerian – med hela 100 000 besök under första veckan.
– Tack vare satsningar på nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden off- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi idag våra kunder där de finns och då de önskar. Något som ger oss nya förutsättningar att nå fler och skapa tillväxt, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Under verksamhetsår 2022 har – förutom en ökad försäljning av heminredningsprodukter – även mat bidragit starkt till rekordförsäljningen. Utöver det har IKEA utökat sitt erbjudande inom energilösningar när värmepumpar och det vattensparande munstycket ÅBÄCKEN lagts till befintliga produkter och tjänster som solpaneler och el-abonnemang.
Det totala antalet besök, fysiskt och online, ligger med 172 miljoner kvar kring förra årets siffra – med skillnaden att de fysiska besöken ökade med en bra bit över 4 miljoner. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.
Såväl nöjd-kund som nöjd-medarbetare index ökade, vilket visar att bolaget lyckats hantera årets utmaningar utan alltför stor negativ påverkan på kunder och medarbetare.
Stor potential för verksamhetsår 2023
Under verksamhetsår 2023 tvingas sannolikt allt fler konsumenter att se över sina utgifter. När låga priser är som viktigast för så många, då ska IKEA finnas där som det självklara alternativet. Vi ser en fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, bad- och inte minst sovrum, samt försäljning till företag. Under ett år utan restriktioner kan vi även nyttja den fulla potentialen för våra mindre heminredningsprodukter. Dessutom tror vi på en fortsatt ökning av antalet besökare i varuhus och restauranger.
- Låga priser är en del av vår DNA och aldrig har väl just det varit viktigare när kostnaderna ökar för alla. Vi har alltid stått på de många människornas sida och det fortsätter vi med, genom att möta våra kunder där de finns med prisvärda och hållbara produkter som förenklar livet för fler, säger Lena Herder.
Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2022
- Total försäljning: 18 miljarder SEK (jämfört med 18 miljarder SEK föregående år).
- Totalt antal besök: 172 miljoner.
- Totalt antal fysiska besök: 31 miljoner (jämfört med 27 miljoner föregående år).
- Besök i cityvaruhuset i Gallerian: 612 000 under juli och augusti.
- 10 nya mötesplatser öppnade under året.
- Ingka koncernens medarbetare delade på 1,1 miljarder kronor som uppskattning för insatser under pandemin.
- Ökad försäljning av produkter som vi är extra stolta över ur ett hållbarhetsperspektiv till nästan 34 procent av den totala försäljningen.
- Lanserade varuhusens cirkulärbutiker online.
- Lanserade värmepumpar, vårt senaste erbjudande av bättre energilösningar i hemmet, med en försäljning på 850 stycken sedan lanseringen i augusti.
- Sålde 925 paket med solpaneler för svenska hem.
- Lanserade VÄRLDSKLOK, den växtbaserade färsen.
- Cirka 3,2 miljoner varmkorvar, upp emot 300 000 veggie hot dogs och över 300 000 portioner plantbullar. Cirka 1,9 miljoner FANTASTISK servetter och 145 000 regnbågskassar.
- Utsågs till Most Attractive Employer av unga och studenter på väg ut i arbetslivet, Academic Work och Kantar Sifo.
- Utsågs till Sveriges mest hållbara varumärke av Sustainable Brand Index.
- Tog förstaplatsen bland svenska detaljhandlare i årets Omnichannel Index.
- Nådde drygt 3,2 miljoner medlemmar i IKEA Family.
Inter IKEA Systems B.V., ägare till IKEA konceptet och global franchisegivare för IKEA, presenterade idag en total försäljning för de 12 olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA. Försäljningen under verksamhetsår 2022 uppgick till 44,6 miljarder euro - en ökning med 6.5% procent jämfört med förra verksamhetsårets 41,9 miljarder euro. Den största franchisetagaren, Ingka koncernen, nådde en total försäljning på 39,5 miljarder euro en ökning med 5,6 procent från förra årets 37,4 miljarder euro.
*1 september 2021 - 31 augusti 2022.
Bilder


Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
