Svenskt brons på U23-VM

Efter en fantastiskt genomförd turnering blev Lukas Ahlgren bronsmedaljör vid U23-VM i brottning i spanska Pontevedra.

I bronsmatchen besegrades estländaren Ranet Kaljola med 7-1, där de avgörande poängen kom via ett vackert krysstag i början av andra perioden. Ett formbesked som heter duga för 23-årige Ahlgren, som gjorde comeback på tävlingsmattan för bara några månader sedan efter en längre tids träningsuppehåll på grund av hjärtproblem.

Leonard Östlund

Världskvalet - sista chansen för brottningslandslaget att säkra OS-biljetter18.4.2024 11:20:47 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv tävling under europakvalet i Baku står Sveriges brottningstrupp inför en ny avgörande utmaning – att säkra de återstående platserna till OS i Paris i sommar. Med blicken riktad mot Istanbul den 9-11 maj, där sista chansen att säkra en kvotplats till sommarens OS och världskvalet hålls, är det nu eller aldrig för vår landslagstrupp som innefattar åtta brottare.

Sofia Mattsson: En av Sveriges främsta brottare hedras av Kungen7.3.2024 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare SKs världsmästarinna och olympiska medaljör, Sofia Mattsson, kommer att ta emot en prestigefylld medalj från Kungen för sina exceptionella prestationer till svensk idrott. Med en imponerande karriär som brottare och en lång meritlista som inkluderar bland annat VM-guld, OS-brons, ytterligare sju VM-medaljer och sex EM-guld, har Mattsson cementerat sig som en av Sveriges mest framstående idrottare.