Räntor och inflation slår mot e-handlarnas framtidstro

Just nu befinner vi oss i en tuff tid för svensk e-handel. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 624 e-handlare, har 63 procent upplevt en svag eller utebliven tillväxt de senaste tre månaderna. Ungefär lika många förväntar sig samma utfall för de kommande tre månaderna och endast 24 procent tror på en stark tillväxt.
Räntehöjningar, inflation och försämrad ekonomi är det som majoriteten av e-handlarna tror kommer påverka försäljningen negativt i år. Även det pågående kriget i Ukraina beräknas ha en negativ effekt på tillväxten enligt nära var tredje e-handlare. Men det finns också många som trots oroliga omvärldsfaktorer har en positiv framtidstro. Över hälften av e-handlarna tror nämligen att försäljningen i deras e-butik kommer vara ungefär samma eller till och med bättre än under fjolårets julhandel.
– E-handlarna är nu i ett annat läge än under pandemin då utmaningarna handlade om lagerhållning och logistik. I år påverkas e-handeln av sämre ekonomi hos de svenska hushållen, samtidigt som allt fler handlar i fysisk butik. Nu blir det därför viktigt att se över hur man kan förbättra kundupplevelsen. Vi ser också att många e-handlare inför julen kommer öka marknadsföringen via kampanjer och erbjudanden, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
E-handlarnas förväntan stämmer överens med vad konsumenterna själva uppger.
– Konsumentkompassen Q4 visar att svenskarnas köpkraft minskar rejält framöver. Det är en dyster utveckling som i högsta grad kommer påverka handeln. Att slå fjolårets resultat blir tufft, en nyckel för att lyckas är att sätta sig in i konsumentens situation när man utformar sina erbjudanden och kampanjer, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.
Så förbereder sig e-handlare inför julhandeln
Drygt hälften av e-handlarna uppger att deras försäljning stiger under julhandeln jämfört med resten av året. För att förbereda sig inför de kommande månaderna kommer man framförallt utöka marknadsföringen och lansera nya kampanjer och erbjudanden. Många kommer även erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter samt sökoptimera sin e-butik.
I undersökningen spår e-handlarna även att livsmedel är den e-handelsbransch som kommer gå bäst under årets julhandel. Mer än en femtedel av e-handlarna uppger detta. Därefter tror man på en stark försäljning för hemelektronik- och teknikbranschen.
Här är branscherna e-handlarna tror mest på under julen 2022:
1. Livsmedel |
21 % |
2. Hemelektronik/teknik |
20 % |
3. Barnartiklar/leksaker |
11 % |
4. Sport/fritid |
8 % |
5. Skönhet/hälsa |
7 % |
För ytterligare information, kontakta:
Emma Lindgren, Head of PR och expert på digital konsumtion, Svea Bank
070-752 32 90
emma.lindgren@svea.com
För mer information om Konsumentkompassen, kontakta:
Carl Lindholm, Head of PR, Prisjakt
073-544 46 64
carl.lindholm@prisjakt.nu
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 624 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 september – 11 oktober 2022.
Bilaga
Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (juli, augusti och september)
Mycket stark |
4,6% |
Stark |
16,8% |
Svag |
35,1% |
Ingen tillväxt |
28% |
Negativ tillväxt |
15,4% |
Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under de kommande tre månaderna (november, december och januari)?
Mycket stark |
5% |
Stark |
18,9% |
Svag |
42,3% |
Ingen tillväxt |
21,5% |
Negativ tillväxt |
12,3% |
Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under kommande månader (november, december och januari)?
Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll |
69,7% |
Räntehöjningar och inflation |
59,1% |
Kriget i Ukraina |
29,2% |
Hård konkurrens på marknaden |
21,3% |
Låg efterfrågan för produkt/tjänst |
14,6% |
Problem med logistik och leverans |
12% |
Problem med lagerhållning |
8,7% |
Ineffektiv/ingen marknadsföring |
8,7% |
Politiska beslut (ex. export-och importavgifter) |
8% |
Dålig utformning/design av sajten |
3,4% |
Bristande betalningslösningar |
1,8% |
Bristande kundservice |
0,5% |
Annat |
5,6% |
Ingenting |
2,7% |
Vet ej |
1,9% |
Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämfört med fjolårets?
Mycket bättre än fjolåret |
3,2% |
Bättre än fjolåret |
12,8% |
Ungefär samma som fjolåret |
39,7% |
Sämre än fjolåret |
23,1% |
Mycket sämre än fjolåret |
6,4% |
Vet ej |
8,5% |
Hade ingen försäljning under fjolåret |
6,3% |
Tror du att försäljningen under årets julhandel kommer bli bättre än förra årets försäljning under samma period?
Ja, i mycket stor utsträckning |
2,6% |
Ja, i stor utsträckning |
5,8% |
Ja, i viss utsträckning |
18,1% |
Nej |
61,4% |
Vet ej |
12,2% |
Vad kommer du göra för att förbereda din e-handel inför de kommande tre månaderna (november, december och januari)?
Nya kampanjer och/eller erbjudanden |
43,8% |
Utöka marknadsföringen |
39,7% |
Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter |
24,8% |
Sökordsoptimera min e-butik |
22,8% |
Utöka lagerhållningen |
13,9% |
Minska lagerhållningen |
11,5% |
Erbjuda utökad kundservice |
6,6% |
Förbättra logistik och leveransmöjligheter |
6,4% |
Förbättra returhanteringen |
1,3% |
Annat |
7,1% |
Ingenting |
15,5% |
Vet ej |
4,2% |
Vilken bransch tror du kommer gå bäst under årets julhandel?
Livsmedel |
21,5% |
Hemelektronik/teknik |
19,6% |
Barnartiklar/leksaker |
11,4% |
Sport/fritid |
8,2% |
Skönhet/hälsa |
6,9% |
Kläder/skor |
6,6% |
Heminredning |
4,8% |
Böcker/media |
4% |
Läkemedel |
3% |
Tjänster |
2,1% |
Fordon/reservdelar |
1,3% |
Byggvaror/trädgård |
1% |
Annan |
9,8% |
Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?
1–10 procent |
17,8% |
11–20 procent |
14,7% |
21–30 procent |
10,3% |
31–40 procent |
5,6% |
41–50 procent |
3,2% |
51–100 procent |
2,6% |
Över 100 procent |
2,1% |
Försäljningen ligger på samma nivå |
27,1% |
Försäljningen minskar |
16,7% |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-752 32 90emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum