Specsavers lanserar Harry Potter-inspirerad glasögonkollektion

I över 20 år har Harry Potter™ och Wizarding World™ fängslat fantasin hos både läsare och filmbesökare över hela världen. Föräldrar som har växt upp med J.K. Rowlings förtrollande värld kan nu dela med sig av magin till sina barn med Specsavers nya Harry Potter-inspirerade kollektion med stilsäkra och praktiska barnbågar.
Kollektionen har skapats i samarbete med Warner Bros. Consumer Products och är inspirerad av trollkarlspojken, som utan tvekan är en av de mest kända glasögonbärarna i världen. Harry Potter-glasögonkollektionen består av fyra bågar – två runda och två fyrkantiga – som passar barn i åldrarna 8–11 år. Bågarna är tillverkade av lätt acetat och metall med flexibla gångjärn, och är robusta och hållbara för att klara alla äventyr en dag kan föra med sig. Bågarna kan fås som vanliga glasögon eller solglasögon.
Kollektionen släpps den 7 november 2022 i alla Specsavers butiker.
Om Wizarding World:
Under åren sedan Harry Potter fördes från King's Cross Station till plattform nio och tre fjärdedelar, har hans fantastiska äventyr satt en unik och bestående prägel på populärkulturen. Åtta storsäljande Harry Potter-filmer baserade på originalberättelserna av J.K. Rowling har väckt de magiska berättelserna till liv och idag är Wizarding World erkänt som ett av världens mest älskade varumärken.
Varumärket representerar ett enormt sammankopplat universum och inkluderar även tre episka Fantastic Beasts-filmer, Harry Potter and the Cursed Child (Harry Potter och det fördömda barnet) – den flerfaldigt prisbelönta teaterföreställningen, populära video- och mobilspel från Portkey Games, innovativa konsumentprodukter, spännande liveunderhållning (inklusive fyra nöjesparker) och fantasifulla utställningar.
Denna växande portfölj av turer och konsumentprodukter som ingår i Warner Bros.-ägda Wizarding World, inkluderar även flaggskeppet Harry Potter New York, Warner Bros. Studio Tour London – The Making of Harry Potter, Warner Bros. Studio Tour Tokyo och Platform 9 3⁄4-butikerna.
Wizarding World fortsätter hela tiden att utvecklas genom att erbjuda nya och spännande sätt att få Harry Potter-fans att engagera sig. Vi är alla inbjudna, både Harry Potter-fans över hela världen och kommande generationer, att utforska och upptäcka en hel värld av magi.
Om Warner Bros. Consumer Products:
Warner Bros. Consumer Products (WBCP) är en del av Warner Bros. Discovery Global Brands and Experiences, och utökar företagets kraftfulla portfölj av underhållningsmärken och franchiseavtal till fans runt om i världen. WBCP samarbetar med världens främsta licenstagare och har ett enormt och erkänt utbud av leksaker, mode, heminredning och publiceringar med inspiration från Warner Bros största franchiseavtal från DC, Wizarding World, Looney Tunes, Hanna-Barbera, Game of Thrones , Cartoon Network och Adult Swim. Med innovativa globala licens- och marknadsplaner, detaljhandelsinitiativ och marknadsföringspartnerskap är WBCP en av de ledande licensierings- och detaljhandelsorganisationerna i världen.
WIZARDING WORLD characters, names and related indicia are © & TM Warner Bros. Entertainment Inc. WB Shield: © & TM WBEI. Publishing Rights © JKR. (s22)
Kontakter
Ida IwdalHead of PR Sweden
ida.iwdal@specsavers.comBilder




Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Försämrat mörkerseende - var fjärde 50-plussare undviker att köra bil i mörker1.12.2025 08:43:26 CET | Pressmeddelande
Fler än hälften av alla svenskar över 50 år upplever försämrat mörkerseende, och mer än var fjärde undviker att köra bil i mörker på grund av synproblem. Samtidigt känner hela 66 procent inte till att det finns effektiv hjälp att få. Det visar en ny YouGov-undersökning gjord på uppdrag av optikkedjan Specsavers
Specsavers rankad som en av världens bästa arbetsplatser14.11.2025 12:49:44 CET | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers finns återigen med på den globala listan World’s Best Workplaces™, som rankar de företag i världen där medarbetarna trivs allra bäst. I årets ranking placerar sig Specsavers på 12:e plats på Topp 25-listan – baserat på över nio miljoner enkätsvar från 25 miljoner medarbetare världen över.
Nära 1 400 fick hjälp – Specsavers genomförde Ge Syn i Tanzania29.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Närmare 1 400 personer i Tanzania har i höst fått glasögon och solglasögon tack vare Specsavers projekt Ge Syn. Under fem dagar genomfördes syntester i ett så kallat Eye Camp, där totalt 2 700 glasögon och solglasögon delades ut.
Färgade halloweenlinser kan orsaka ögonskador23.10.2025 08:30:58 CEST | Pressmeddelande
Färgade partylinser har blivit ett populärt inslag i utklädnader när vi firar halloween – men baksidan av trenden är risken för allvarliga ögoninfektioner. Den goda nyheten: med några enkla åtgärder kan du behålla både halloweenlooken och friska ögon.
World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande
Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
