Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer och det motsvarar en fördubbling på bara två och ett halvt års tid. Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer inblandade blivit fler. Under 2021 skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer var inblandade. Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon.
En fråga som analyserats är en höjning av den konstruktiva hastigheten, från dagens 30 km/tim till 40 km/tim. Men Transportstyrelsens slutsats är att hastigheten bör vara oförändrad. De främsta orsakerna till det är de ökade trafiksäkerhetsrisker en höjning skulle innebära och den oroväckande olycksutvecklingen.
– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsens förslag i korthet
- Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
- Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
- Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
- Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
- Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
- Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
- Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
- Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
- Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.
Inte omöjligt med höjning i framtiden
Förslagen bedöms sammantaget leda till förbättrad trafiksäkerhet.
– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg.
Även om Transportstyrelsens bedömning är att hastigheten i dagsläget inte bör höjas håller myndigheten ändå upp dörren öppen för en förändring i framtiden.
– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder


Dokument
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Utbildarna lever inte upp till kraven11.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens (YKB) lever inte upp till lagkraven. Det visar Transportstyrelsens tillsyn: – Det är allvarligt. Yrkesförarna har rätt till bra utbildning – för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och ha möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Rättelse – ärende rörande Rally-VM ännu inte avgjort10.12.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen gick den 8 december ut med besked att myndigheten fattat beslut i ett överklagat ärende rörande Rally Sweden. Efter att beslutet och ett pressmeddelande publicerats har myndigheten uppmärksammat att kammarrättens dom överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen. Kammarrättens avgörande har därmed inte vunnit laga kraft än.
Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår10.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året. Det framkommer i Transportstyrelsens nya marknadsundersökning Resenärernas syn på järnvägsmarknaden 2025: – Det här är den högsta nivån som vi hittills har uppmätt i dessa undersökningar. Järnvägen fortsätter locka resenärer, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.
Ta det lugnt i jul- och nyårstrafiken9.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Jul- och nyårshelgen innebär intensiv trafik på landets vägar. Mellan den 20 december och 12 januari omkommer i genomsnitt 10 personer och nästan 3 000 skadas varje år (medeltal för åren 2020-2025). Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Nu skärps reglerna för drönare4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som fler flyger drönare ökar också antalet incidenter i luften. Nu skärps reglerna och från och med den 1 januari blir det straffbart att flyga drönare utan drönarkort.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
