Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden
![Transportstyrelsen föreslår skärpta krav för A-traktorer.](/data/images/00439/3172283d-8f5b-4233-8b9c-e1f074cd1311-w_720.png)
Antalet A-traktorer har ökat kraftigt. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer och det motsvarar en fördubbling på bara två och ett halvt års tid. Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer inblandade blivit fler. Under 2021 skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer var inblandade. Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon.
En fråga som analyserats är en höjning av den konstruktiva hastigheten, från dagens 30 km/tim till 40 km/tim. Men Transportstyrelsens slutsats är att hastigheten bör vara oförändrad. De främsta orsakerna till det är de ökade trafiksäkerhetsrisker en höjning skulle innebära och den oroväckande olycksutvecklingen.
– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsens förslag i korthet
- Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
- Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
- Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
- Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
- Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
- Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
- Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
- Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
- Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.
Inte omöjligt med höjning i framtiden
Förslagen bedöms sammantaget leda till förbättrad trafiksäkerhet.
– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg.
Även om Transportstyrelsens bedömning är att hastigheten i dagsläget inte bör höjas håller myndigheten ändå upp dörren öppen för en förändring i framtiden.
– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
![Transportstyrelsen föreslår skärpta krav för A-traktorer.](/data/images/00439/3172283d-8f5b-4233-8b9c-e1f074cd1311-w_240.png)
![Antalet olyckor med A-traktorer 2016-2021.](/data/images/00192/f3885dbf-5a12-4e2d-bb5f-5a05f4ffc380-w_240.png)
Dokument
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Återkallat tillstånd för snöskoterutbildare i norra och Mellansverige3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
En snöskoterutbildare lever inte upp till kraven som ställs för att få utbilda. ”Det handlar om att kunna leverera en god utbildning som främjar trafiksäkerheten. Som tillståndshavare inom förarutbildningen är det grundläggande att ha rutiner för egenkontroll som säkerställer att verksamheten bedrivs enligt fastställda krav,” säger Björn Strandh, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Försöksverksamhet för tunga lastbilar på alternativa bränslen1.7.2024 08:14:00 CEST | Nyheter
Från och med den 1 juli kan nu Transportstyrelsen pröva ansökningar till en ny försöksverksamhet. Tillståndet gör det möjligt för organisationer att få undantag från körkortslagen för deras förare med körkortsbehörighet B att köra tyngre lastbilar (totalvikt på 4 250 kilogram) som drivs med el, gas eller är hybrid.
Ingen omkom inom yrkessjöfarten24.6.2024 08:58:55 CEST | Pressmeddelande
Under förra året var det ingen som omkom inom yrkessjöfarten, och färre personer rapporterades skadade. Inom fritidssjöfarten ökade däremot antalet omkomna med fem personer.
Flygbranschen tar ställning med ny policy19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka.
Maj – en mörk trafikmånad17.6.2024 08:14:00 CEST | Pressmeddelande
Maj är årets hittills mest olycksdrabbade månad. Hela 29 personer miste livet i trafiken och ytterligare 1 292 personer skadades, varav 172 svårt och 1 120 lindrigt. Det visar de preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum