Långsamma miljöprövningar en myt

Det är en myt att miljöprövningen i Sverige är långsam och oförutsägbar. En förkortad och förenklad process riskerar endast att leda till lägre miljökrav. Det skriver Naturskyddsföreningen i sitt remissvar om Miljöprövningsutredningen som lämnas in idag. En åtgärd som dock måste genomföras för att minska klimatpåverkan är att ompröva alla gamla tillstånd.

– Miljöprövningsutredningen visar tydligt att den bild som målas upp från många håll, att tillståndsprocesserna är långsamma och att många ansökningar får avslag, inte stämmer överens med verkligheten. Det finns därför inte behov av ett nytt system med en förenklad och förkortad process för miljötillstånd. Däremot finns det saker att åtgärda för att göra befintligt prövningssystem smidigare, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Miljöprövningsutredningen utreder i ett helt kapitel vad som är sant och vad som är myt kring problembilden av miljöprövningarna. Naturskyddsföreningen skriver i sitt remissvar att statistiken som utredningen tagit fram tydligt visar att myten om att många verksamheter får avslag och att det tar lång tid saknar grund.

Endast tre procent av ansökningarna vid mark- och miljödomstol fick avslag under åren 2020–2021, och den genomsnittliga handläggningstiden landar på 1,5 år vid mark- och miljödomstol. Det finns saker som kan trimmas i processen, men på det hela fungerar det bra.

– Trots att miljöprövningsutredningen mycket tydligt visar att miljöprövningen i Sverige fungerar fortsätter kampanjen mot miljöreglerna. Regeringen och SD har för avsikt att korta och förenkla processen, vilket uttrycks i Tidöavtalet. Argumenten är klimatomställningen, men i stället finns det en stor risk miljökraven sänks, vilket vi inte kan acceptera, säger Rebecca Nordenstam, miljöjurist Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen är besviken över en rad förslag i utredningen. Ett exempel är att omprövning ska ske först efter 40 år, och inte 20 år som föreningen förordar, och tidsbegränsning av evighetstillstånden inte förordas tydligare. Båda dessa åtgärder skulle vara ett mycket kraftfullt sätt att ställa kompletterande klimatkrav på den svenska industrin.

– Omställningen till moderna miljökrav som gör att vi kan nå våra klimat- och miljömål kommer att gå alldeles för långsamt med utredningens förslag. Att ompröva verksamheter med gamla tillstånd och förse dem med uppdaterade miljökrav måste ske snabbare, säger Rebecca Nordenstam, miljöjurist på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen är även mycket kritisk till förslaget om att förlänga tidsbegränsade tillstånd som gått ut, den så kallade ”Lex Cementa”.

– Företagen vet exakt när tillstånden löper ut, och kan planera sin verksamhet utifrån det i god tid. Att förlänga en verksamhet med tre år utan en MKB riskerar att på ett otillåtligt sätt påverka människors hälsa och miljön. Dessutom undergrävs domstolarnas och miljölagarnas legitimitet om en del bolag ska anses viktigare än andra – och få ta genvägar förbi lagar och regler, säger Rebecca Nordenstam, miljöjurist Naturskyddsföreningen.

Idag är sista dagen för att lämna in remissvar på utredningen ”Om prövning och omprövning. En del av den gröna omställningen” SOU 2022:33.

Uttalande från Naturskyddsföreningens rikskonferens: Stoppa gruvan vid Norra Kärr5.5.2024 15:42:38 CEST | Pressmeddelande

Gruvplanerna strax öster om Vättern har återigen blivit aktuella. Det är bolaget Greenna Mineral (tidigare Tasman Metals) som vill starta en stor gruva för att utvinna de sällsynta jordartsmetaller som finns där. Men platsen, Norra Kärr, är den sämsta tänkbara för en gruva, utifrån hänsyn till såväl dricksvatten som miljö och människor. Planerna har tidigare underkänts av Högsta Förvaltningsdomstolen, men har nu fått förnyad aktualitet genom EU:s nya förordning om kritiska råvaror, som innebär att vissa gruvprojekt kan få en gräddfil genom miljöprövningen. Under den planerade gruvbrytningen kommer vatten från gruvan ledas genom känsliga vattensystem där den biologiska mångfalden riskerar att skadas. En del av vattnet från gruvan kan också hamna i Vättern, där en förorening skulle få oåterkalleliga konsekvenser. Vättern är idag dricksvattentäkt för cirka 300 000 människor och en viktig miljö för otaliga arter. I framtiden kan efterfrågan på Vätterns vatten komma att öka ännu mer. Vi bef

Ny rapport: Stora skillnader i klimat- och miljöpolitik inför EU-valet2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stora skillnader mellan de svenska partiernas inställning i klimat- och miljöpolitiska frågor inför EU-valet. Det visar Naturskyddsföreningens enkät, där partierna fått ta ställning till tjugo miljöpolitiska förslag. Enkäten visar också att endast tre av åtta partier vill minska EU:s klimatutsläpp till nära noll till 2040 och att en majoritet av partierna svarar nej till att ha kvar nuvarande artskydd i EU.

EU:s klimat- och miljöpolitik viktig för svenskarna1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I juni är det dags för val till EU-parlamentet. För sju av tio väljare är klimat- och miljöfrågor viktiga för hur de kommer att rösta i valet. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Undersökningen visar också att åtta av tio tycker det viktigt med en ambitiös miljö- och klimatpolitik i EU. Lika många har koll på att EU har ett stort inflytande över klimat- och miljöfrågorna i Sverige.