Körförmåga vid synfältsbortfall - utredningsförslag med flera potentiella vinster
– Hanteringen utgår i dagsläget från medicinska föreskrifter och EU-direktiv snarare än om individen faktiskt kan köra bil, säger Jan Andersson, professor i människa – maskin – interaktion på VTI, som lett utredningen.
– Detta innebär självklart en stor frustration för personer som förlorar sitt körkort men som upplever att de har fortsatt körförmåga. Samtidigt bidrar det till att många inte söker för sina ögonbesvär av rädsla för att bli av med körkortet. Vi har alltså ett system som fäller individer som har förmåga samtidigt som vi riskerar att ha kvar olämpliga förare på vägarna.
Utredningen belyser förutsättningarna ur samhällsekonomiska, juridiska och praktiska perspektiv. Utredarna har också jämfört Sveriges hantering med andra länder i Europa och genomfört litteraturstudier. Samtliga länder i jämförelsen tillämpar krav eller rekommendationer om att ett praktiskt körprov ska vara en del i underlaget för bedömning av körförmågan. I slutrapporten identifieras en rad förslag som, om de genomförs, skulle innebära vinster för både individen och säkerheten i trafiken samtidigt som det skulle möjliggöra en rättssäker och rättvis prövning samt vara lönsamt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Förslagen innebär ett antal vägval och förutsätter att de genomförs i kronologisk ordning. Första delen som VTI rekommenderar är en studie där individer med synfältsbortfall och normalseende individer genomgår både ett simulatorbaserat test och ett körprov på väg. Gällande rättsligt ramverk förhindrar Sverige från att genomföra detta idag. Det innebär att det kommer att krävas juridiska förändringar för att möjliggöra de förslag rapporten lägger fram.
– Jag hoppas ju såklart att alla de positiva effekter som vi identifierat i utredningen gör att regeringen väljer att trycka på startknappen för ett fortsatt arbete. Alla aktörer och metoder som föreslås finns redan idag och behöver bara utvecklas i viss mån för att vi ska nå önskade resultat, avslutar Jan Andersson.
Nyckelord
Kontakter
Jan AnderssonProfessor
Tel:013-20 42 64jan.andersson@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Transportforum: Pressträffar sänds online13.1.2025 14:37:54 CET | Pressmeddelande
En påminnelse om att pressträffarna på Transportforum i år även sänds online. Anmäl er senast tisdag 14/1 för att få tillgång till sändningen.
Missa inte: Transportforum 20259.1.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Hur klarar det svenska transportsystemet krig och andra allvarliga kriser? Hur ska Sverige på allvar ställa om till ett hållbart transportsystem? Transportforum 2025 har två tydliga teman: resiliens och cirkularitet. Nu är det knappt en vecka kvar - välkommen!
Fler barn skadas på elsparkcykel – så kan olyckorna minska19.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet skadade barn på elsparkcykel har ökat kraftigt och utgör nu en fjärdedel av alla skadade personer på elsparkcykel. I en ny rapport från VTI föreslås en rad åtgärder för att minska olycksrisken – bland annat åldersgräns och hjälmkrav oavsett ålder.
Pressinbjudan Transportforum 202512.12.2024 13:09:20 CET | Pressmeddelande
Hur klarar det svenska transportsystemet krig och andra allvarliga kriser? Hur ska Sverige på allvar ställa om till ett hållbart transportsystem? Transportforum 2025 har två tydliga teman: resiliens och cirkularitet. Välkommen att bevaka konferensen!
Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande
Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum