Ny tysklandsbiljett under 2023

Liksom 9-eurobiljetten gäller 49-eurobiljetten för alla vanliga bussar, tunnelbanor, förortståg och spårvagnar, samt för andra klass lokaltåg och regionaltåg. Den är inte giltig på fjärrtåg som ICE eller IC.
Som föregångaren kommer biljetten troligen att kunna köpas via Deutsche Bahns kundcenter, via lokaltrafikens appar och hemsidor samt via järnvägsappen DB Navigator. Biljetten på 49 euro kan redan förbeställas från Hamburger Verkehrsverbund (HVV).
De federala och delstatliga regeringarna enades redan i oktober om att det borde finnas en efterföljande modell för biljetten. Redan då stod det klart att det skulle kosta 49 euro per månad och finnas tillgängligt både digitalt och som plastkort. Under onsdagen den 2 november enades de federala och delstatliga regeringarna om en gemensam lösning.
- Attraktivt, digitalt, enkelt: nu är vägen fri för den största taxereformen för kollektivtrafiken i Tyskland, säger transportminister Volker Wissing. Det har aldrig varit så lätt för människor i vårt land att använda bussar och tåg. Vi tror på mobilitet och på att skydda klimatet med attraktiva erbjudanden."
Några lokala bolag har redan visat hur det kan göras: Berlin har till exempel lanserat en biljett på 29 euro. Den är giltig från oktober till december för 29 euro per månad i hela staden. I distriktet Lüchow-Dannenberg (Niedersachsen) har det funnits en årsbiljett på 365 euro sedan september.
9 euro biljetten en succé
Biljetten på nio euro var en stor framgång och många utnyttjade det billiga kortet för att med tåg ta sig runt i Tyskland. Biljetten var tillgänglig under sommarmånaderna i år och gällde på alla lokala tåg och bussar, däremot inte på de tvärregionala snabbtågen.
Syftet med biljetten var att låta bilen stå, utforska det lokala området och ge fler möjlighet att upptäcka nya delar av landet. Enligt förbundet för tyska transportföretag (VDV) var den tre månader långa specialbiljettkampanjen inom lokal kollektivtrafik en total succé. Runt 52 miljoner biljetter såldes i hela landet under hela perioden. Dessutom fanns det mer än tio miljoner prenumeranter som fick biljetten automatiskt.
Bra för klimatet: CO2-besparingar
Enligt VDV gjordes runt en miljard resor per månad mellan juni och augusti med 9-euro-biljetten. Av dessa beräknas cirka tio procent annars skulle ha gjorts med bil. Detta sparade cirka 1,8 miljoner ton CO2 under tre månader. Det är ungefär samma effekt som om det hade varit en hastighetsbegränsning på tyska motorvägar i ett år.
Enligt VDV var 20% nya kunder som normalt inte använder lokal kollektivtrafik. Biljetten användes främst i städer. På landsbygden var responsen bara hälften så hög på grund av den sämre infrastrukturen.
Nyckelord
Kontakter
Helen Wiberg
Tel:+46 8 665 18 85helen.wiberg@germany.travelBilder

Om
Om Tyska Turistbyrån:
Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.
Fokus på hållbarhet och digitalisering
GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.
Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden. Detta är särskilt viktigt eftersom pandemin har påskyndat den globala förändringen av resenärernas värderingar mot ett större socialt och miljömässigt ansvarstagande.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Tyska turistbyrån bjuder in till Travel Summit9.8.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Tyska turistbyrån (DZT) sätter med Travel Summit den 24–28 september 2023 ytterligare fokus på marknadsföringen av inkommande turism. Evenemanget kommer framför allt att arrangeras i städerna Stralsund och Greifswald. Travel Summit erbjuder en professionell plattform för kommunikation, nätverkande, relationsskapande och ny affärsverksamhet mellan turistpartners i Mecklenburg-Vorpommern och representanter från den internationella resebranschen. För svensk del är det en intressant marknad, då antalet övernattningar av svenska gäster under 2022 ökade med 145,1 procent.
Upplev Tysklands natur! En kampanj som fokuserar på naturliga landskap och hållbara semesterupplevelser27.6.2023 10:59:08 CEST | Pressmeddelande
Med en ny kampagn med fokus på hållbarhet intensifierar Tyska turistbyrån (GNTB) sitt arbete för att positionera Tyskland som en hållbar semesterdestination på den globala marknaden. Med den nya globala kampanjen "Upptäck Tysklands natur" sätter GNTB besökarnas uppmärksamhet på Tysklands naturliga landskap och hållbara semesterupplevelser.
917 miljoner besökare i Tyskland under 202213.6.2023 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
917 miljoner människor besökte Tyskland under 2022. Populärast är de stora städerna; Berlin, Hamburg, München och Frankfurt, i den ordningen. Ett besök på Miniwunderland, i Hamburg, med finurliga lösningar och bland annat 16 km tågräls, 10330 bilar och 250 flyg i en 1610 kvadratmeter stor utställning, är den i särklass mest populära attraktionen.
126 resejournalister och influencers utforskar det gröna Tyskland7.6.2023 16:10:15 CEST | Pressmeddelande
Under två dagar välkomnar den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) 126 journalister och influencers från 25 länder till Lübeck. Under 7 och 8 juni kommer de att delta i årets Brand Summit, som har undertiteln "Resa i en tid av klimat- och värdeförändringar", och efter 2 nätter i Lübeck ska de flesta resa vidare in i det variationsrika Tyskland på hållbara kultur- och naturresor. Från Sverige deltar 3 journalister och 1 influencer.
Tysklandsbiljetten är här - 49 euro för hela landet6.4.2023 11:14:51 CEST | Pressmeddelande
En biljett genom hela Tyskland. Den har varit på gång sedan 1 januari, men nu är den här - börjar gälla den 1 maj. Årets Tysklandsbiljett (Deutschland-Ticket eller D-Ticket) började säljas den 3 april och finns att köpa online hos Deutsche Bahn, i Deutsche Bahns app, hos de lokala kollektivtrafikarrangörerna och på tågstationer. Med den kan du enkelt resa med kollektivtrafik för endast 49 euro per månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum