FSJ beklagar att regeringen måste omfördela resurser från järnvägsunderhållet 2023 till underhåll av väg.

Under sommaren har järnvägen haft problem med allt från sprickor i rälsen till införandet av Trafikverkets nya planeringssystem som orsakat tågstopp samtidigt som Sverige har fokus på att öka trafiken på järnvägen.
En fungerande och säker järnväg är av högsta vikt för att klara klimatomställningen och ge människor möjligheter att leva, bo och arbeta i hela landet. Men en säker järnväg kräver underhåll. Att då, som regeringen väljer att göra, flytta 750 miljoner från järnvägen till vägar och hävda att statens medel på detta sätt används på ett så effektivt sätt som möjligt är under all kritik. Regeringens uttalande om att minskningen i budgeten inte påverkar själva järnvägsunderhållet, då Trafikverket ändå inte kan omsätta dessa medel i närtid, är också bekymmersamt. Vi järnvägsentreprenörer har kapaciteten. Om vi får chansen...
Kontakter
Robert RöderOrdförande FSJ
Tel:070-285 29 29robert.roder@nrcgroup.seBilder
Om
VI BIDRAR TILL SAMHÄLLSNYTTAN
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) tillvaratar intresset för företag som i Sverige bedriver verksamhet inom järnvägsentreprenader. Föreningens viktigaste uppgifter är att arbeta för säkerhet, en leverantörsmarknad på lika villkor, tryggad kompetensförsörjning och att verka för en positiv bild av järnvägsbranschen.
FSJ har 22 medlemsföretag som tillsammans har en omsättning på drygt 12 miljarder svenska kronor och som sysselsätter ca 4 500 personer. I föreningen ingår också medlemmar som har blandad verksamhet där bara en del berör järnvägens infrastruktur.
Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
FSJ välkomnar Trafikverkets nationella plan – men efterlyser tydligare satsningar på innovation och kompetensförsörjning30.9.2025 13:06:11 CEST | Pressmeddelande
FSJ ser positivt på att järnvägens eftersatta underhåll nu ges ett tydligt tidsperspektiv – med målet att hela underhållsskulden ska vara åtgärdad till år 2050. Detta är ett viktigt steg mot ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.
Ny ordförande för FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer6.5.2025 15:28:10 CEST | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ höll idag den 6 maj årsstämma på järnvägsbranschens mässa Train & Rail.
För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.20.9.2024 11:45:56 CEST | Pressmeddelande
Regeringens aviserade infrastruktursatsning på drygt 1 200 miljarder kronor innebär en ökning med 200 miljarder fram till år 2037. För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörers, (FSJ:s) yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag Infrastrukturplaneringen för perioden 2026–203710.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
FSJ anser att det är mest effektivt och samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur genom ett systematiskt förebyggande järnvägsunderhåll.
Kostnadsökning på en miljard vid återförstatligat järnvägsunderhåll19.12.2023 10:12:09 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets inköp av entreprenadupphandlingar gällande underhåll uppgick i fjol till 8,16 miljarder kronor. Utan konkurrensutsättning skulle samma underhåll kosta ytterligare en miljard. Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, och Byggföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

