Utmärkelse för ökad tillgänglighet till kultur och fakta

- Vi jobbar för att lyfta fram den grafiska branschens betydelse i dagens samhälle och vad kan vara ett bättre exempel än bokförlaget Hedvigs böcker som ger personer med lässvårigheter tillgång till kultur och fakta, säger Eva Glückman vd Grafiska Företagen
Att ha svårigheter att läsa texter påverkar studiemöjligheter, yrkesbana och möjligheten att ta till sig samhällsinformation. Ytterst är det ett hot mot vårt demokratiska system. Svårigheterna kan bero på till exempel bristfällig utbildning, annan språklig bakgrund, generella språksvårigheter eller annan kognitiv nedsättning.
Bokförlaget Hedvig är ett av få förlag som helt fokuserar på lättlästa böcker inom barn och ungdomslitteratur, skönlitteratur och fakta. Genom att öka tillgängligheten till kultur och fakta bidrar Hedvig med en viktig väg in för ökad läslust och delaktighet i samhället.
- Min bild är att de med lässvårigheter ofta glöms bort, trots att de är så många och att förmågan att ta till sig text är så viktig i vårt samhälle. Därför är det så roligt att Grafiska Företagen uppmärksammar bokförlaget Hedvigs arbete med lättläst litteratur, säger Catarina Berg, Tf Förlagschef Hedvig
Juryns motivering:
Bokförlaget Hedvig vill ge alla möjligheten att uppleva lustfylld läsning. Förlaget ger ut läsvänliga böcker för ovana läsare och personer med lässvårigheter. Böckerna vänder sig till barn, ungdomar och vuxna och har anpassat språk och layout. Målet är att alla ska kunna uppleva klassiker, bästsäljare och andra stora berättelser utifrån sina förutsättningar. Årets branschpris är ett uttryck för uppskattning av Hedvigs berömvärda insatser som tydligt stämmer med stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande syfte att bidra till branschens utveckling.
Övriga pristagare
Jonas Williamsson 2022 års formgivningspris 50 000 kr
Jonas Williamsson är en pionjär som under två decennier av undersökande och ifrågasättande arbete lämnat tydliga spår i svensk och internationell grafisk design.
Linn Ahlbom 2022 års utbildningspris 50 000 kr
Linn är en exceptionellt engagerad lärare på utbildningen Grafisk produktion & form på Yrgo Göteborg.
Lars Høie 2022 år examensarbete 25 000 kr
Letters from utopia är en samling nya typsnitt som Lars Høie, tecknat under sin masterutbildning, Visuell kommunikation vid Konstfack.
Darja Golubeva och Agnes Eriksson 2022 års uppsatspris 25 000 kr
Darja och Agnes ger en grundlig kartläggning av ”Djuret som designelement i svenska magasinannonser” i sin aktuella och intressanta kandidatuppsats i Informatik vid Högskolan Dalarna.
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Om
Grafiska yrkenas främjande
Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande (GYF) är Grafiska Företagens och Medieföretagens gemensamma stipendiestiftelse med ändamål att lämna understöd för undervisning och utbildning inom den grafiska industrin och tidningsindustrin, att främja vetenskaplig forskning inom området samt att på annat sätt främja de grafiska yrkena.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Berättarministeriet prisas på Läromedlets dag8.11.2023 07:46:31 CET | Pressmeddelande
Berättarministeriet har under 12 år gjort avgörande insatser i utsatta områden för ungas läs- och skrivförmåga. Färdigheter som är grundläggande för att kunna ta till sig utbildning och bli en väl fungerande samhällsmedborgare. För detta belönas nu Berättarministeriet med Grafiska Företagens och Medieföretagens branschpris på 100 000 kr.
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling11.5.2023 14:20:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bad Energi” vinner designstudenten Simon Hennerfors, Yrgo den 22:a upplagan av PrintPower Award och belönas med 10 000 kr. Årets tema ”energi” lockade rekordmånga, 171 tävlande. PrintPower Award är en hyllning till affischen både som konstform och kommunikationsmedel.
Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling27.4.2023 18:33:13 CEST | Pressmeddelande
Temat ”Energi” lockar rekordmånga tävlande till den 22:a upplagan av Sveriges största affischtävling, Print Power Award. Av 171 tävlande studenter har nu 10 finalister utsetts från Sveriges ledande konst- och designskolor. Det stora intresset kan vara ett tecken på en renässans för affischen, både som konstform och kommunikationsmedel.
Ingen vinnare i årets avtalsrörelse31.3.2023 19:04:03 CEST | Pressmeddelande
2-årigt avtal på sammanlagt 7,4 procent är resultatet av en historiskt svår avtalsrörelse. Kortsiktigt innebär det att både företag och deras medarbetare kan uppfattas som förlorare. Vinnare är i stället industriavtalets stabilitet och svensk ekonomis förutsättningar för återhämtning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum