Schibsted

G-P:s förre kulturchef Björn Werner ansluter till SvD

Dela
Björn Werner, fram till nyligen kulturchef på Göteborgs-Posten, börjar skriva i SvD Kultur. Han kommer att bidra med allt från kommentarer och recensioner till fördjupande reportage för kulturredaktionen.
Björn Werner ansluter till SvD. Nästa vecka publiceras hans första text i SvD Kultur där han kommer att fortsätta leverera reportage, kommentarer och recensioner. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Björn Werner ansluter till SvD. Nästa vecka publiceras hans första text i SvD Kultur där han kommer att fortsätta leverera reportage, kommentarer och recensioner. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

– Det är väldigt roligt att Björn Werner ansluter till SvD Kultur. Han är en vass och orädd skribent som vrider och vänder på perspektiven, ofta med glimten i ögat, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius. 

Björn Werner har varit kulturchef på Göteborgs-Posten sedan 2017, men slutade hösten 2022 för att flytta till Stockholm. Tidigare har han skrivit för bland annat Nöjesguiden och Café samt varit t f chefredaktör för magasinet Arena. Nu ansluter han som frilansmedarbetare till SvD.

– Björn förmår navigera lika väl inom idédebatten och kulturvärlden som i den nya youtube-offentligheten och har en skarp blick för intressanta skeenden, vilket rimmar väl med SvD Kulturs ambition att urskilja och skildra de kulturuttryck och idéer som formar vår tid, säger Lisa Irenius. 

Björn Werner kommer att lägga en del av sin tid för SvD Kultur på fördjupande reportage, men också skriva kommentarer och recensioner.

– När jag nu bytt stad, och tar steget från chefskap till att fokusera på att utveckla mitt skrivande, känns det väldigt roligt att få göra det på Svenska Dagbladet. Det är en redaktion med högt i tak och en stor nyfikenhet på framtidens kulturjournalistik – en inställning som jag verkligen delar, säger Björn Werner.

SvD Kultur ger läsarna verktyg för att förstå, analysera och bilda sig en egen uppfattning om de stora förändringar som formar vår kultur och samtid. Där finns måste-läsa texterna om allt från dagens ideologiska och kulturella strider till samtida dejtingkultur och skönhetsideal, men också starka fria röster och en initierad bevakning, inte minst av litteratur, teater, tv och streaming, med nyhetsbrev, podd, guider och recensioner. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Björn Werner, ny skribent i SvD Kultur. Telefon: 070-970 37 96. E-post: bjornwerner@gmail.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Björn Werner ansluter till SvD. Nästa vecka publiceras hans första text i SvD Kultur där han kommer att fortsätta leverera reportage, kommentarer och recensioner. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Björn Werner ansluter till SvD. Nästa vecka publiceras hans första text i SvD Kultur där han kommer att fortsätta leverera reportage, kommentarer och recensioner. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Ladda ned bild
Björn Werner är senaste rekryteringen som ny skribent på SvD:s kultursidor. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Björn Werner är senaste rekryteringen som ny skribent på SvD:s kultursidor. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye