G-P:s förre kulturchef Björn Werner ansluter till SvD

– Det är väldigt roligt att Björn Werner ansluter till SvD Kultur. Han är en vass och orädd skribent som vrider och vänder på perspektiven, ofta med glimten i ögat, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.
Björn Werner har varit kulturchef på Göteborgs-Posten sedan 2017, men slutade hösten 2022 för att flytta till Stockholm. Tidigare har han skrivit för bland annat Nöjesguiden och Café samt varit t f chefredaktör för magasinet Arena. Nu ansluter han som frilansmedarbetare till SvD.
– Björn förmår navigera lika väl inom idédebatten och kulturvärlden som i den nya youtube-offentligheten och har en skarp blick för intressanta skeenden, vilket rimmar väl med SvD Kulturs ambition att urskilja och skildra de kulturuttryck och idéer som formar vår tid, säger Lisa Irenius.
Björn Werner kommer att lägga en del av sin tid för SvD Kultur på fördjupande reportage, men också skriva kommentarer och recensioner.
– När jag nu bytt stad, och tar steget från chefskap till att fokusera på att utveckla mitt skrivande, känns det väldigt roligt att få göra det på Svenska Dagbladet. Det är en redaktion med högt i tak och en stor nyfikenhet på framtidens kulturjournalistik – en inställning som jag verkligen delar, säger Björn Werner.
SvD Kultur ger läsarna verktyg för att förstå, analysera och bilda sig en egen uppfattning om de stora förändringar som formar vår kultur och samtid. Där finns måste-läsa texterna om allt från dagens ideologiska och kulturella strider till samtida dejtingkultur och skönhetsideal, men också starka fria röster och en initierad bevakning, inte minst av litteratur, teater, tv och streaming, med nyhetsbrev, podd, guider och recensioner.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Björn Werner, ny skribent i SvD Kultur. Telefon: 070-970 37 96. E-post: bjornwerner@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum