Lundhags/Brav Sweden AB

Lundhags trotsar butiksdöden - öppnar butiker i Göteborg och Stockholm

Dela
Lundhags går mot strömmen och öppnar sina första Brand Stores på Östra Hamngatan 33 i Göteborg och på Kungsgatan 33 i Stockholm. Målet är att fördjupa relationerna med storstadsborna och stärka varumärket i en tid där konkurrensen hårdnar allt mer på webben.
Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags
Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags

- Under pandemin har allt fler storstadsbor fått upp ögonen för friluftsliv vilket skapar en bra grogrund för att etablera en hybridbutik som både säljer och reparerar sina produkter samt erbjuder olika inspirerande aktiviteter som ska få fler människor att upptäcka och ta hand om naturen, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

Antalet fysiska butiker fortsätter att minska. Det senaste butikskartläggningen från HUI (www.hui.se)  visar att det fanns 530 färre butiker i landet förra året, jämfört med 2020. Mellan 2017 och 2021 har antalet kedjeanslutna butiker inom klädhandeln minskat med 23% och inom sport och fritid med 9%.

- Det går inte att bortse ifrån att konkurrensen inom e-handeln ökar i takt med att allt fler företag flyttar över sin affär till webben, samtidigt som butiker läggs ner. En stor utmaning framöver blir att optimera relationen och skapa synergier mellan den fysiska och den digitala butiken, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

Lundhags är starkt förknippat med vandring och sina outslitliga kängor och är av naturliga skäl starka på landsbygden och då framför allt i norr där man har Fabriksbutik med skomakeri. Nu vill man även få storstadsborna att upptäcka såväl friluftslivet som Lundhags produkter genom de nya butikerna som ligger på välkända adresserna i Göteborg och Stockholm. Lundhags egna skomakare från Järpen, produktexperter och ambassadörer kommer med jämna mellanrum att inspirera och dela med sig av kunskap i butiken.

- Butikerna ska visa vilka vi är och ska etablera relationer med människor i storstäderna. Webben som kanal är bra på mycket, men kan aldrig ersätta det fysiska mötet mellan människor, säger Caroline Karlström.

Hållbarhet har alltid varit viktig en del av Lundhags DNA då grundtanken med produkterna är att de ska hålla länge, gärna en livstid. Lundhags kängor kommer med livstids garanti och är gjorda för att kunna repareras. 

- Många av våra kunder har sina kängor under hela livet och utvecklar en speciell relation till dem, just denna relation är kärnan i Lundhags och det är den kärnan vi tar vidare till alla kategorier såsom kläder, ryggsäckar, långfärdsskridskor, säger Caroline Karlström.

FAKTA:
Öppningsdatum: 8 december i Göteborg och under det första kvartalet 2023 i Stockholm
Butiksyta: ca 320 kvm per butik

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags
Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Lundhags/Brav Sweden AB
Björnnäsbacken 15
115 42 Stockholm

http://lundhags.com

Om Lundhags
Lundhags grundades 1932 då Jonas Lundhag startade ett litet skomakeri på Frösön utanför Östersund. Jonas tillverkade tåliga kängor som skulle hålla en livstid - en ambition som leder oss än idag. Vi har fört Jonas arv vidare och tillverkar även kläder och ryggsäckar för vandring och friluftsliv samt långfärdsskridskor och turpjäxor. Vi vill bidra till en hållbar utveckling genom att inspirera människor att komma ut i naturen samt använda slitstarka produkter som håller länge och som kan lagas. Lundhags har skomakeri, butik och kontor i Järpen i Jämtland, butik i Insjön i Dalarna samt kontor i Fiskartorpet i Stockholm.  Lundhags ingår av BRAV-koncernen.www.brav.com. Mer om Lundhags www.lundhags.com

Följ Lundhags/Brav Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lundhags/Brav Sweden AB

Lundhags lanserar snabbtorkande guldjacka - guldpartiklar i dunet halverar torktiden4.11.2024 14:19:34 CET | Pressmeddelande

Lundhags lanserar dunjackan Padje Light Tech Down som har en halverad torktid jämfört med traditionella dunjackor. Genom att tillföra guldpartiklar till dunet så klibbar det inte ihop, vilket innebär att vattenmolekylerna kan avdunsta snabbare. Teknologin kallas ExpeDRY™ och kommer från företaget Allied Feathers. Jackan har dessutom mycket höga värmeegenskaper i förhållande till sin låga vikt och är lätt att packa ner i ryggsäcken. Dunet är RDS-certifierat och spårbart (TrackMyDown).

Nya ryggsäckar ökar säkerheten på isen18.10.2024 12:42:34 CEST | Pressmeddelande

Lundhags nya säkerhetssystem HARS™ (High Anchoring Rescue System) gör det enklare att rädda skridskoåkare som gått genom isen. Fästpunkten för räddningslinan/kastbandet har flyttats upp från ryggsäckens midjebälte till en säkerhetssele som går runt kroppen. Den högre fästpunkten i brösthöjd minskar risken för att fastna med ben eller midjebälte under isen. De nya skridskosäckarna Torne Ice Light 25 och Torne Ice 35 som lanseras under säsongen 24/25 är utrustade med HARS™.

Lundhags storsatsar på långfärdsskridskor - lanserar tre nya modeller säsongen 24/2517.10.2024 15:52:09 CEST | Pressmeddelande

Efter två års utvecklingsarbete lanserar nu Lundhags tre nya modeller av långfärdsskridskor inför vintersäsongen 2024/25. Torne Skate, Torne Vario och Torne BC är samtliga tillverkade i Sverige av svenskt stål och aluminium. Målet har varit att ytterligare förbättra åkupplevelsen för både nybörjare, motionärer och mer avancerade åkare. Skridskorna är utvecklade med en ny produktionsprocess som tillsammans med höga hållbarhets- och kvalitetskrav skapat en helt ny standard av skridskor från Lundhags.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye