
Nu lanseras tungt backade Bashi – en digital tjänst som vägleder dig till rätt vårdinstans inom 60 sekunder

– Vi som grundat Bashi är läkare, sjuksköterskor och jurister som på nära håll sett vad som händer med patienter och vårdköer när patienter hamnar hos fel vårdgivare, eller inte söker hjälp i tid. Vi på Bashi vill göra allt för att förhindra att dessa problem uppstår genom att förse patienten med så bra vägledning som möjligt innan man söker sig till en vårdinstans, säger vd Shina Hagh.
Bashi består, utöver grundarna, även av ett medicinskt råd med läkare och sjuksköterskor. Bashi har tunga investeringar i ryggen och fick senast in 10 miljoner kronor i kapital från Fredrik Rapps bolag AFMS. De har även ingått i avtal med Apotea och Medicheck.
– Ett av våra konkreta mål vi jobbar mot är att Bashi att vi ska vägleda patienten utifrån behov och inte efterfrågan. På så vis säkerställer vi att vi skapar rätt flöden till olika vårdinstanser. Vi inkluderar alla aspekter av vården, inklusive apoteken som är ett fantastiskt verktyg när det finns en stor mängd patienter som inte behöver träffa vårdpersonal. Således tar vårdinstanser hand om de som behöver det, och det på sikt ser vi kommer hjälpa vårdköerna, säger Shina Hagh.
Bashi är gratis för användaren och tillgänglig på tio olika språk. Detta hoppas grundarna kommer att bidra till att överbrygga klyftan mellan vården och minoritetsgrupper i behov av vård men med begränsade språkkunskaper inom svenska.
– Det är ingen hemlighet att vårdsvenska kan vara svårt för vem som helst, även för personer med svenska som modersmål. Vi tror på en inkluderande vård där man känner sig trygg och informerad oavsett språk, avslutar Shina Hagh.
Om Bashi
Bashi är en digital vårdtjänst som hjälper patienter bedöma om de behöver uppsöka vård, samt leda dem till rätt vårdinstans, ett apoteksköp, akutsjukvård eller till egenvård – allt på under 60 sekunder. Bashi är grundad av akutläkaren Shina Hagh, sjuksköterskan Biyan Kaya och tidigare IVO-juristen Dilan Kaya som på nära håll sett vad som händer med patienter och vårdköer när patienter hamnar hos fel vårdgivare, eller inte söker hjälp i tid. Tjänsten är gratis och finns tillgänglig på tio olika språk. Bolaget grundades 2018 och har idag sex anställda. Bashi har även ett medicinskt råd bestående av läkare och sjuksköterskor. Läs mer på www.bashi.se
Nyckelord
Kontakter
Lallo Darbo, presskontakt Bashi, 070 031 7321
lallo.darbo@obeya.se
Bilder


Länkar
Om
Om Bashi
Bashi är en digital vårdtjänst som hjälper patienter bedöma om de behöver uppsöka vård, samt leda dem till rätt vårdinstans, ett apoteksköp, akutsjukvård eller till egenvård – allt på under 60 sekunder. Bashi är grundad av akutläkaren Shina Hagh, sjuksköterskan Biyan Kaya och tidigare IVO-juristen Dilan Kaya som på nära håll sett vad som händer med patienter och vårdköer när patienter hamnar hos fel vårdgivare, eller inte söker hjälp i tid. Tjänsten är gratis och finns tillgänglig på tio olika språk. Bolaget grundades 2018 och har idag sex anställda. Bashi har även ett medicinskt råd bestående av läkare och sjuksköterskor. Läs mer på: www.bashi.se
Följ Bashi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bashi
Bashi inleder samarbete med vårdgivaren Doktor.Se25.4.2023 09:57:47 CEST | Pressmeddelande
Den digitala tjänsten Bashis mål är att effektivisera sjukvården genom att leda patienter till rätt vård från början. Nu går de in i ett samarbete med vårdgivaren Doktor.se, dit de kommer att hänvisa patienter till för vidare omhändertagande. – Om vi säkerställer kvalitetssäkrade flöden till rätt vård kommer vi göra en stor skillnad för vården men även för patienten, säger Shina Hagh, vd för Bashi.
Bashi i ett samarbete med Hedda & Hector4.4.2023 08:14:17 CEST | Pressmeddelande
Den digitala tjänsten Bashi ska hjälpa patienter till rätt vårdinstans, egenvård eller akutbesök inom 60 sekunder. Nu går de in i ett unikt samarbete med vårdcentralen Hedda & Hector, där de erbjuder digital vägledning samt tidsbokning hos vårdcentralen via Bashi.se, på tio olika språk. – Det här kommer spara patienten både tid och säkerställa att patienten får vård i rätt tid, säger Shina Hagh, vd för Bashi.