Prisbelönta Anna Tiberg blir ny grävredaktör på SvD
Det är en erfaren och prisbelönt journalist som nu ansluter till Svenska Dagbladet för att gå in i rollen som grävredaktör. Hon har tilldelats arbetsledarpriset ”Gyllene Dynamon” av Föreningen grävande journalister, vunnit “Guldspaden” en gång och nominerats ytterligare tre samt fått Fackförbundspressens journalistpris två gånger. Därtill har hon lett arbetet med flera granskningar som nominerats och prisats av både Guldspadejuryn och Sveriges Tidskrifter.
– Det känns väldigt roligt att få välkomna Anna Tiberg till SvD. Med sitt driv och sin omvittnade kompetens är hon helt rätt person att leda och utveckla vår grävande journalistik framåt – en journalistik som vi vill ska avslöja och beröra men också bryta ny mark, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.
Svenska Dagbladet har gjort flera framgångsrika satsningar de senaste åren, bland annat inom ramen för politik, kultur och det nya näringslivet. Satsningen på grävande journalistik är ännu ett led i Svenska Dagbladets utveckling.
– SvD väljer att satsa på grävande journalistik i en tid när den behövs som mest. Vi ska bygga något både nytt och långsiktigt tillsammans. Jag är så oerhört peppad över att få vara med om det. En helt fantastisk möjlighet, jag kunde inte vara gladare, säger Anna Tiberg.
Hon är för närvarande editionschef på Hem & Hyra, och har tidigare arbetat för bland annat Dagens Arbete.
Anna Tiberg är den senaste i en rad av profilerade journalister som SvD rekryterat under året, som Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen, Essy Klingberg, redaktör på SvD Kultur, Alice Aveshagen, reporter på näringslivsredaktionen och Henrik Torehammar, inrikespolitisk kommentator. Anna Tiberg börjar på SvD i mars nästa år.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, biträdande redaktionschef, SvD. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Anna Tiberg, tillträdande grävredaktör, SvD. Telefon: 070-678 23 18.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet prisar fem hjälteinsatser runt om i Sverige13.5.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Varannan svensk uppger att de blivit mindre benägna att ingripa när de ser andra bli utsatta för brott. Men trots ett hårdare samhällsklimat finns det hjältar. Över 12 000 hjälte-nomineringar har kommit in till Aftonbladets stora satsning Hjälteveckan som inleds i dag.
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum