Prisbelönta Anna Tiberg blir ny grävredaktör på SvD
Det är en erfaren och prisbelönt journalist som nu ansluter till Svenska Dagbladet för att gå in i rollen som grävredaktör. Hon har tilldelats arbetsledarpriset ”Gyllene Dynamon” av Föreningen grävande journalister, vunnit “Guldspaden” en gång och nominerats ytterligare tre samt fått Fackförbundspressens journalistpris två gånger. Därtill har hon lett arbetet med flera granskningar som nominerats och prisats av både Guldspadejuryn och Sveriges Tidskrifter.
– Det känns väldigt roligt att få välkomna Anna Tiberg till SvD. Med sitt driv och sin omvittnade kompetens är hon helt rätt person att leda och utveckla vår grävande journalistik framåt – en journalistik som vi vill ska avslöja och beröra men också bryta ny mark, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.
Svenska Dagbladet har gjort flera framgångsrika satsningar de senaste åren, bland annat inom ramen för politik, kultur och det nya näringslivet. Satsningen på grävande journalistik är ännu ett led i Svenska Dagbladets utveckling.
– SvD väljer att satsa på grävande journalistik i en tid när den behövs som mest. Vi ska bygga något både nytt och långsiktigt tillsammans. Jag är så oerhört peppad över att få vara med om det. En helt fantastisk möjlighet, jag kunde inte vara gladare, säger Anna Tiberg.
Hon är för närvarande editionschef på Hem & Hyra, och har tidigare arbetat för bland annat Dagens Arbete.
Anna Tiberg är den senaste i en rad av profilerade journalister som SvD rekryterat under året, som Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen, Essy Klingberg, redaktör på SvD Kultur, Alice Aveshagen, reporter på näringslivsredaktionen och Henrik Torehammar, inrikespolitisk kommentator. Anna Tiberg börjar på SvD i mars nästa år.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, biträdande redaktionschef, SvD. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Anna Tiberg, tillträdande grävredaktör, SvD. Telefon: 070-678 23 18.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum