Greenwashing: ny undersökning visar att konsumenter inte litar på grön reklam
![](/data/images/00620/fa1d2c1d-e4c1-4b42-bd8a-6dcd32a32c67-w_720.jpg)
Det finns en utbredd skepsis mot företagens hållbarhetskommunikation, bara 22 % litar på marknadsföring som använder argument som “miljövänlig”, “hållbar” eller “klimatneutral”. Samtidigt så litar 61 % på oberoende tredjepartscertifieringar som Svanen och EU Ecolabel.
– Det är avgörande att vi ställer om till en hållbar konsumtion, annars kan vi inte nå miljö- och klimatmål och bidra till en mer cirkulär ekonomi. Vi måste konsumera mindre och när vi konsumerar måste det vara enkelt att välja rätt för miljön. Men vår nya undersökning visar att konsumenter i Norden inte har förtroende för marknadsföring med miljöargument, då det finns en djungel av ”gröna” märkesliknande symboler, som vilseleder konsumenter. Men undersökningen visar att de har förtroende för Svanen och EU Ecolabel, åtminstone än så länge. Vi hoppas därför på kraftfulla åtgärder mot greenwashing. Till exempel genom att EU:s nya lagförslag, som vill förbjuda märkning som inte grundas på ett certifieringssystem eller är fastställt av myndigheter, snarast drivs igenom, säger Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige.
Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion:
- 53 % anser att klimatförändringarna är den mest kritiska hållbarhetsutmaningen.
- 22 % litar på marknadsföring med argument som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”klimatneutral”.
- 18 % litar på att företagens egna märkningar är bra val för miljön.
- 61 % litar på att produkter, som är märkta med oberoende tredjepartscertifieringar Svanen och EU Ecolabel, är bra och hälsosamma val för miljön.
- 59 % tycker att det är viktigt att märkningsorganisationen är objektiv och oberoende av de produkter den licensierar.
- 21 % anser att privata företag och myndigheter gör tillräckligt för att bidra till en mer hållbar konsumtion.
- 76 % har upplevt att produkter avsiktligt är tillverkade så att de ej går att reparera.
- I Sverige känns Svanen igen av 97 % av invånarna.
- Jämfört med övriga länder så är svenskarna de i Norden, 58 %, som i högst grad kopplar Svanenmärkta produkter till ett bra val för miljön.
Nordic Consumer Sustainability Index 2022 genomfördes av IPSOS Norge på uppdrag av Nordisk Miljömärkning. Undersökningen omfattade totalt 5 419 respondenter från Danmark, Finland, Island Norge och Sverige.För mer information: Therese Rydén, projektledare, Miljömärkning Sverige, Therese.Ryden@svanen.se.
Miljömärkning Sverige arbetar på uppdrag från regeringen för en mer hållbar konsumtion och Svanen är Nordens officiella miljömärkning. Den nordiska undersökningen presenteras på seminariet Greenolution Friday den 25 november, som är en motvikt till Black Friday.
Ur programmet för Greenolution Friday:
- Peter Alestig, klimatredaktör på Dagens Nyheter, författare till Världen som väntar.
- Carl Schlyter, kampanjledare för systemförändring och klimat på Greenpeace.
- Läs mer:
Friday 25 nov 2022 (svanen.se)
Nytt lagförslag mot greenwashing stärker Svanens roll - svanen.se
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Hälften av de nordiska konsumenterna har berövats natur19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Miljöförstöring och klimatförändringar leder till att varannan nordbo har förlorat för dem viktig natur. Nordens konsumenter är villiga att göra uppoffringar i sin livsstil för att bidra till att återställa naturen. Men de hindras av greenwashing och köp- och släng-ekonomi. De vill att företag och politiker ska agera för att göra det enkelt att välja rätt.
Gör skillnad för klimatet med träningströjan29.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om alla som sprang Blodomloppet hade valt en Svanenmärkt träningströja så skulle det spara in 21 ton CO2-eq. Svanen ställer krav på att syntetfiber i polyesterplagg ska vara återvunna, i syfte att minska resursanvändningen och växthusgasutsläppen.
Svanen tar pulsen på EU-valet: stoppa greenwashing och främja hållbar upphandling22.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
EU har stora möjligheter att driva på utvecklingen för en mer hållbar framtid. Därför är EU-valet extra viktigt, för de som väljs till parlamentet måste fortsätta driva den gröna omställningen. Det är bråttom att öka takten för att nå miljö- och klimatmål. The "green public procurement gap" måste minska och arbetet för att stoppa greenwashing får inte avstanna.
Var med och påverka Svanens krav för fastighetsdrift23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det finns en enorm miljö- och klimatpotential i att effektivisera driften av fastigheter, till exempel stora kontorsfastigheter. Därför har Nordisk Miljömärkning lanserat förslag på kriterier för fastighetsdrift. Förslaget till kriterier har gått ut på remiss och vill du veta mer så är du välkommen till webbinarium 2 maj. Sista datum för att svara på remiss är 5 juni.
Grönt trots röda siffror: Miljö kärnvärde för medvetna byggföretag9.4.2024 10:29:40 CEST | Pressmeddelande
Intresset för att bygga Svanenmärkt fortsätter att växa, trots kris i byggbranschen, visar nya siffror från Miljömärkning Sverige. På den stora branschmässan Nordbygg presentar Nordens officiella miljömärkning nyheter inom produktutveckling och nya regler för marknadsföring som ska motverka greenwashing.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum