Greenwashing: ny undersökning visar att konsumenter inte litar på grön reklam

Det finns en utbredd skepsis mot företagens hållbarhetskommunikation, bara 22 % litar på marknadsföring som använder argument som “miljövänlig”, “hållbar” eller “klimatneutral”. Samtidigt så litar 61 % på oberoende tredjepartscertifieringar som Svanen och EU Ecolabel.
– Det är avgörande att vi ställer om till en hållbar konsumtion, annars kan vi inte nå miljö- och klimatmål och bidra till en mer cirkulär ekonomi. Vi måste konsumera mindre och när vi konsumerar måste det vara enkelt att välja rätt för miljön. Men vår nya undersökning visar att konsumenter i Norden inte har förtroende för marknadsföring med miljöargument, då det finns en djungel av ”gröna” märkesliknande symboler, som vilseleder konsumenter. Men undersökningen visar att de har förtroende för Svanen och EU Ecolabel, åtminstone än så länge. Vi hoppas därför på kraftfulla åtgärder mot greenwashing. Till exempel genom att EU:s nya lagförslag, som vill förbjuda märkning som inte grundas på ett certifieringssystem eller är fastställt av myndigheter, snarast drivs igenom, säger Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige.
Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion:
- 53 % anser att klimatförändringarna är den mest kritiska hållbarhetsutmaningen.
- 22 % litar på marknadsföring med argument som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”klimatneutral”.
- 18 % litar på att företagens egna märkningar är bra val för miljön.
- 61 % litar på att produkter, som är märkta med oberoende tredjepartscertifieringar Svanen och EU Ecolabel, är bra och hälsosamma val för miljön.
- 59 % tycker att det är viktigt att märkningsorganisationen är objektiv och oberoende av de produkter den licensierar.
- 21 % anser att privata företag och myndigheter gör tillräckligt för att bidra till en mer hållbar konsumtion.
- 76 % har upplevt att produkter avsiktligt är tillverkade så att de ej går att reparera.
- I Sverige känns Svanen igen av 97 % av invånarna.
- Jämfört med övriga länder så är svenskarna de i Norden, 58 %, som i högst grad kopplar Svanenmärkta produkter till ett bra val för miljön.
Nordic Consumer Sustainability Index 2022 genomfördes av IPSOS Norge på uppdrag av Nordisk Miljömärkning. Undersökningen omfattade totalt 5 419 respondenter från Danmark, Finland, Island Norge och Sverige.För mer information: Therese Rydén, projektledare, Miljömärkning Sverige, Therese.Ryden@svanen.se.
Miljömärkning Sverige arbetar på uppdrag från regeringen för en mer hållbar konsumtion och Svanen är Nordens officiella miljömärkning. Den nordiska undersökningen presenteras på seminariet Greenolution Friday den 25 november, som är en motvikt till Black Friday.
Ur programmet för Greenolution Friday:
- Peter Alestig, klimatredaktör på Dagens Nyheter, författare till Världen som väntar.
- Carl Schlyter, kampanjledare för systemförändring och klimat på Greenpeace.
- Läs mer:
Friday 25 nov 2022 (svanen.se)
Nytt lagförslag mot greenwashing stärker Svanens roll - svanen.se
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Svanenmärkt byggande fortsätter att öka11.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots lågkonjunktur växer antalet Svanenmärkta bostadshus, förskolor och skolor i Norden. Det visar ny statistik från Nordisk Miljömärkning. I Norden står minsta landet, Island, för största ökningen 2024, 21 %. Flest byggnader finns i Sverige, både de som är färdigbyggda och pågående projekt.
Svanen erkänd av amerikanska miljömyndigheter19.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanenmärkta produkter får nu ännu starkare internationell ställning genom att Svanen, Nordic Swan Ecolabel, har blivit erkänd av USA:s Environmental Protection Agency (EPA). Detta innebär att Svanenmärkningen rekommenderas inom ramen för den amerikanska federala upphandlingen, som omsätter 730 miljarder dollar varje år.
Svanen landar i eventbranschen6.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nordisk miljömärkning har tagit fram förslag till krav för Svanenmärkta event, som ska vara klara i sommar. Nu är det är dags för branschen att tycka till. Sista datum för att svara på remiss är 23/3 2025. För dig som vill veta mer om kraven, önskar vi dig välkommen på webinarium: Var: online på Teams. När: 14/2 kl 9-9.45. Anmäl dig här Microsoft Virtual Events Powered by Teams
Konsumenter vill välja bort farliga ämnen i badrumsskåpet3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanens nya krav på kosmetika innebär att det blir ännu enklare för konsumenter att undvika farliga ämnen när de väljer skönhets- och hygienprodukter. Att få bättre vägledning om oönskade ämnen är mycket viktigt, visar Nordic Consumer Sustainability Index 2024. Konsumenter litar inte på märkningar som inte är kontrollerade av en tredje oberoende part.
Stark tillväxt för EU Ecolabel30.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sverige har varit med i EU i 30 år och ett av unionens syften är att samarbeta i avgörande frågor som miljö- och konsumentpolitik. För att hjälpa EU:s konsumenter och inköpare att göra miljömässigt hållbara val startades den officiella europeiska miljömärkningen EU Ecolabel 1992. Senaste åren uppvisar EU Ecolabel en stark tillväxt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum