SvD ökar fokus på nya annonskoncept och produktutveckling

De senaste åren har allt fler hittat till SvD.se – siffror från Orvesto visade nyligen hur den digitala räckvidden ökat med hela 26 procent jämfört med förra året, till 665 000 dagliga läsare och en totalräckvidd på drygt 800 000 läsare. De som besöker SvD.se är nyfikna och framåtlutade, majoriteten är mellan 30-50 år och har högst snittinkomst av alla besökare på digitala nyhetssajter i Sverige. Det innebär att de är mycket attraktiva att nå för många annonsörer, något som också har återspeglats i utvecklingen av annonsaffären under året.
– Denise Backman har gjort ett imponerande arbete det senaste året som projektledare för kommersiella satsningar på SvD, och jag är mycket glad över att vi kan knyta henne till oss permanent. Tillsammans med Sveriges bästa säljorganisation, SMS, kommer hon nu att fortsätta att utveckla SvD:s annonsaffär, säger Anna Careborg, vd och chefredaktör, SvD.
Denise Backman har närmare tio år bakom sig inom Schibsted, bland annat på Blocket och Aftonbladet. Senaste rollen var på Schibsted Marketing Services, SMS, som kreativ koncept-specialist på Schibsted Brand Studio.
– Det har varit oerhört spännande att komma nära Svenska Dagbladet och tillsammans med produkteamet få vara med och utveckla nya koncept och möjligheter för annonsörer och läsare. Jag ser mycket fram emot att nu fortsätta det här arbetet, säger Denise Backman.
Att utveckla annonsaffären är en central del i SvD:s produktutveckling, Denise Backman kommer därför att rapportera direkt till produktchef Ebba Linde.
– Genom att knyta annons närmare produktteamet kan vi agera snabbt, skala nya format och komma närmare kunderna, både i form av annonsörer och läsare, säger Ebba Linde.
Den nya rollen och arbetssättet välkomnas av Joakim Flodin, vd för SMS i Sverige.
– Att vi jobbar tillsammans, över kompetensområden och avdelningar och nära våra mediehus, blir allt viktigare för att utveckla nya annonsprodukter och skala upp våra existerande – och för att vi ska komma ännu närmare kunderna. Denise Backmans nya roll på SvD blir strategisk i det arbetet, säger han.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, annonsansvarig, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post:denise.backman@svd.se.
Ebba Linde, produktchef, SvD. Telefon: 070-947 95 84. E-post: ebba.linde@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum