Röda siffror för årets Black Friday-period
– I år ser vi att Black Friday och Black Month backar mot föregående år, ett resultat som var väntat. Den främsta orsaken är en ökad ekonomisk oro hos svenskarna. Vi jämför också mot en period som var exceptionell för e-handeln i och med att den digitala handeln var så stor under pandemin, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
– Svenskarna håller hårdare i sina pengar och effekten blir att Black Friday-omsättningen minskar. En tydlig trend i år är konsumenternas större fokus på sparande, vi väljer billigare varianter av produkter på årets Black Week jämfört med i fjol. Energioptimering av hemmet har varit årets stora trend, där vi sökt oss till kategorier såsom eldstäder, styrenheter för att kontrollera elförbrukning och airfryers, säger Oscar Hagman, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.
Statistik
Black Friday: Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -12 % (Svea Bank)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -9,5 % (Svea Bank)
Black Month: (1-25 nov): -5,8 %
Siffrorna bygger på data från betalningar genom Sveas betallösningar och är därmed representativa för handeln i stort. Statistiken är hämtad från alla populära betalsätt, exempelvis Swish, kort, direktbank, faktura och delbetalning. Siffrorna ska därför inte jämföras med andra aktörer som bara sköter vissa typer av betalningar eller som inkluderar jämförelsestörande data (som exempelvis fysiska butiker eller nya kunder).
Prisstatistik
Inför Black Friday 2022 förväntade sig svenskarna rabattsatser på i genomsnitt 38 procent, visar en nationell undersökning från Kantar Public på uppdrag av Prisjakt***. Resultatet var dock följande:
Andel produkter med lägre pris på Black Friday*: 35 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 43%)
Andel produkter med högre pris på Black Friday: 25% (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 26%)
Snittrabatt på produkter: 21 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 21%)
Prisnedgång totala marknaden: 4 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 5%)
Mest populära klockslaget att handla på Black Friday enligt Svea: 21:30
Trendande kategorier under Black Week 2022 jmf. med samma period förra året (Prisjakt)**
Eldstäder/kaminer: 746%
Elverk: +473%
Resväskor: 324%
Bluetooth-trackers: 265%
Snöredskap: 208%
Batterier: 101%
Handskar & vantar: 96%
Mascara: 82%
Plattänger: 77%
Ansiktskräm: 54%
Hårfön: 54%
Airfryers: 52%
Parfym: 40%
Element: 29%
Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2022:
Hörlurar
Mobiltelefoner
TV-apparater
Populära varor med stor prisnedgång (Prisjakt):
Jabra Elite 7 Active Wireless In-ear (hörlurar)
1 november 2022: 1 634 kronor (länk)
Black Friday 2021: 995 kronor (39 % prisnedgång)
Casall EB600 (motionscykel)
1 november 2022: 4 690 kronor (länk)
Black Friday 2021: 3 299 kronor (30 % prisnedgång)
*Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2021 var totalt 400 000 produkter, under perioden 1 november jämfört med 25 november 2021. För att säkerställa relevans i utbud viktas varor som genererar konsumentintresse (klick) under perioden högre än ej populära varor. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor har Prisjakt utgått från prisnedgången på varor som gick ner med minst 10 procent i pris, något som Prisjakt definierar som en äkta rabatterad vara.
** Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter och produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 21-25 november 2022 jämfört med samma period under Black Week förra året. Kategorierna som listas har haft ett ovanligt högt köpintresse, jämfört med förra årets Black Week-period.
***Statistik från Kantar Public och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Publics riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 3-4 oktober 2022. Totalt har 1 013 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.
För mer information
Emma Lindgren, Head of PR, Svea Bank
070-752 32 90, emma.lindgren@svea.com
Carl Lindholm, Head of PR, Prisjakt
073-544 46 64, carl.lindholm@prisjakt.nu
Om Prisjakt:
Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst sett till antalet användare. Miljontals konsumenter besöker tjänsten varje månad vilket ger dem en god bild av marknaden. Datan är unik på det sättet att Prisjakt både kan se hur lagerstatus och priser förändras hos e-handlare, samt hur konsumenternas köpintresse utvecklar sig.
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum