Pressinbjudan: Sociala kontrakt – en väg till egen bostad webbinarium 9 december 2022

Allmännyttan ska ta ett omfattande bostadssocialt ansvar. Men hur fungerar det i praktiken? Är kraven på nya hyresgäster rimliga och i vilken omfattning arbetar allmännyttan med förturer och sociala kontrakt? Det är några av de frågor som Sveriges Allmännyttas marknadsrapport försöker besvara. Den presenteras vid ett webbinarium den 9 december klockan 08.30. Media är varmt välkomna.

Sociala kontrakt är ett viktigt verktyg för att underlätta för den som står långt från bostadsmarknaden att få hyra en bostad. Omfattningen av de sociala kontrakten och hur de faktiskt används är dock inte helt klarlagt. Arbetet ser många gånger olika ut, och det är inte i alla kommuner ett socialt kontrakt kan övergå till ett tillsvidareavtal.

2021 skickades en enkät med frågor om bland annat sociala kontrakt, uthyrningskrav, förturer, och hantering av olovlig andrahandsuthyrning till 299 av Sveriges Allmännyttas medlemsföretag. Av dem svarade 214 stycken. Resultatet av den enkäten utgör underlaget för årets marknadsrapport, Allmännyttans bostadssociala ansvar – fokus sociala kontrakt.

Medverkande vid webbinariet:
Åsa Schelin, expert boendefrågor på Sveriges Allmännytta
Satu Grönvall, boendesamordnare på Mitthem i Sundsvall
Maria Björklund, boendesociala gruppen Sundsvalls kommun
Martin Sohlberg, vd på Götenebostäder

Moderator är Viktoria Raft, kommunikationschef vid Sveriges Allmännytta.

Tid och plats
Webbinarium fredag 9 december kl.8.30-9.30. Sändningen sker via Vimeo och en länk skickas ut efter anmälan.

Anmälan

Samtliga deltagare får rapporten mejlad till sig efter webbinariet.

Viktoria Raft, kommunikationschef Sveriges Allmännytta,
08- 406 55 38, viktoria.raft@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.

Nu öppnar vi för dialog om våra nya Kombohus7.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Byggandet har gått i stå men det finns fortfarande efterfrågan på prisvärda bostäder – inte minst lägenheter i småhus. Sveriges Allmännytta förbereder därför upphandlingen av nya Kombohus Småhus. – Vi vill öppna en dialog med branschen om hur de nya Kombohusen ska se ut och hur de kan byggas för att på bästa sätt bidra till fler goda bostäder, säger Sofia Hansdotter, fastighetsutvecklingsexpert på Sveriges Allmännytta.

Stärkt kompetens och engagemang - nya ledamöter till Vd-rådet hos Sveriges Allmännytta30.1.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta är glada att välkomna Ola Richards, Lotta Björklund, Cathrine Holgersson, Erik Engelbrektsson, Jennie Sahlsten, Anders Karlsson, Christina Johansson och Jonas Larsson, som nya medlemmar till Sveriges Allmännyttas vd-råd. Vd-rådet är sammansatt av 14 vd:ar från medlemsföretagen och är ett betydelsefullt organ inom ramen för Sveriges Allmännytta. Dessa vd:ar utses av övriga vd:ar inom Sveriges Allmännyttas medlemsföretag och har en central roll som rådgivare till Sveriges Allmännyttas vd. Utöver detta agerar Vd-rådet som Sveriges Allmännyttas representation i Hyresmarknadskommittén.