Cloetta Sverige AB

Nytt rekord - svenskarna äter mer än 30 skumtomtar per person!

Dela
De mjuka, fluffiga skumtomtarna gör Cloetta Juleskum till något av en självklarhet i mångas julfirande. Cloetta började tillverka skum till jul redan 1934, men det dröjde till 1960-talet innan produkterna började likna de skumtomtar som säljs idag. Under förra säsongen såldes över 2 000 ton Juleskum i Sverige, vilket motsvarar ca 330 miljoner Juleskumnissar – mer än 30 skumtomtar per svensk!

Förutom ”original-tomten” erbjuder Cloetta Juleskum även Juleskum Granar med en kombination av vaniljskum och härlig fruktgelé. Vill du ha en munsbit i farten är Julenissen perfekt - en extra stor skumtomte som ger en rejäl portion julstämning.

Varje år kommer dessutom ett årgångsskum på tillfälligt besök, i år är det Juleskum Cola med en fräsch, läskande smak som man bara vill ha mer och mer av.

Och du har väl inte missat Plopp Juleskum med krämig fyllning - en spännande kombination av len mjölkchoklad och smaken av mumsiga skumtomtar från Juleskum. Nu med uppdaterat recept och ännu godare smak. Ingen jul utan Juleskum!

Mer information
Vill du veta mer om Cloetta Juleskum är du välkommen att kontakta Senior Brand Manager, se kontaktuppgifter nedan.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Cloetta Sverige AB
Cloetta Sverige AB
Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö

040-32 42 00https://www.cloetta.se/

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Cloetta i sociala medier.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

Med sommaren runt hörnet presenterar Cloetta Sverige heta och fruktiga produktnyheter!8.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Läkerol presenterar sin hetaste lansering hittills Lagom till att sommarsäsongen står för dörren introduceras Läkerols senaste nyhet i begränsad upplaga – Läkerol Classic Hot Pepper – en smakexplosion av chili och lakrits. – Med Läkerol Hot Pepper är vi glada att kunna erbjuda en smak som kombinerar den populära smaken av lakrits med dynamisk smak av chilipeppar. Smakerna kompletterar varandra på ett kraftfullt sätt. Med det blir Hot Pepper, på mer än ett sätt, ett hett tillskott till vår härliga Läkerolvärld som bubblar av smak, säger Fia Rasmusson, Brand Manager på Cloetta Sverige. Dubbelt upp! Tupla introduceras med ny smak av banankola och rostade mandlar Namnet Tupla betyder dubbel på finska och speglar produktens uppbyggnad med två chokladbarer i en förpackning. Gemensamt för Tuplas produkter är en unik smak och textur, och med Tupla Banana Limied Edition erbjuds favoriten nu med smak av banan och rostade mandlar, ett lager av läcker banankola doppad i härlig mjölkchoklad och kri

Mästarbagaren Ronja Sjölander bakom Pollys jubileumstårta – den unika godisfavoriten firar 60 år!22.4.2025 08:35:35 CEST | Pressmeddelande

Polly har länge varit en älskad produkt i godishyllan, där de härligt sega, dragerade skumtopparna bjudits in av konsumenter för att smaksätta och förgylla glädjerika stunder, år efter år. Det många inte vet är att Polly, med sin karakteristiska sega insida omsluten av en härlig smak av choklad, funnits i hela 60 år. För att fira jubilaren har Ronja Sjölander tagit fram ett sprudlande tårtrecept – perfekt för såväl kalaset och studentfesten som till Midsommarbordet.

Cloetta undersökte hur och när glädje uppstår i Sverige – ett av världens lyckligaste länder25.3.2025 07:39:08 CET | Pressmeddelande

Under det senaste decenniet har jakten på lycka dominerat populärkulturen, men eftersom glädje är mer tillgängligt i vardagen och även erbjuder många okända positiva fördelar, vill Cloetta öka medvetenheten om vilken betydelse stunder av glädje har. Därför presenteras idag första upplagan av Cloetta Joy Report, en omfattande rapport på temat glädje i samarbete med Ipsos.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye