Ny rapport från Svea Bank visar: Så betalar svenskarna när de handlar

När Svea Bank tillsammans med HUI tillfrågat svenskarna om deras betalmetoder visar det sig att 29 procent använt Swish vid sitt senaste onlineköp. Därefter var faktura den vanligast förekommande betalmetoden, vilket 21 procent av svenskarna uppger. Detta är något som sticker ut jämfört med de andra nordiska länderna, då endast tretton procent av norrmännen, tio procent av finländarna och två procent av danskarna uppger samma sak.
– Det finns många innovativa fintech-bolag i både Sverige och i de andra nordiska länderna. Det i kombination med högt förtroende för finansiella institutioner gör att många är öppna för att testa ny betalteknik. Fakturabetalningar är särskilt populära bland svenskarna vilket även det beror på starka aktörer inom BNPL, alltså att köpa nu och betala senare. Den nordiska BNPL-marknaden är betydligt mer utvecklad än i många andra länder, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
När det kommer till köp i fysisk butik är betalning med bankkort det vanligast förekommande bland svenskarna. Det uppger 45 procent som den senast använda metoden, medan 27 procent uppger att de betalade med kreditkort. Åtta procent av svenskarna använde Swish vid sitt senaste köp i fysisk butik. Betalning med bankkort var den vanligaste metoden även för norrmän och finländare när det kommer till köp i fysisk butik. För danskarna var det i stället kreditkort eller Dankort som användes av flest konsumenter.
Att betala med kontanter är något som blivit allt mindre förekommande under de senaste åren. Rapporten tyder dock på att kontanter är på väg tillbaka. Hela 18 procent av de svenska konsumenterna uppger nämligen att de har mer kontanter hemma idag jämfört med föregående år. För finska konsumenter uppgår siffran till hela 28 procent. Bland danskarna och norrmännen är det dock färre, endast 16 respektive 14 procent svarar att de har mer kontanter hemma idag jämfört med föregående år.
Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanseras av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

