Byggstart på Djurgårdsgatan

Längs det centrala läget på Djurgårdsgatan i Linköping drar nu Stångåstaden och Lindstams bygg igång byggnationen av två nya hus, totalt 114 lägenheter. På grönytan mellan Djurgårdsgatan och kollektivhuset Stolplyckan påbörjats nu markarbetet och byggstarten är planerad till våren 2023. Preliminär inflyttning under senare delen av 2025.
Skissbild Djurgårdsgatan, skiss av Sweco

-          Vi har haft en kraftig uppgång av priser för att bygga nytt det senaste året som drivits av bristen på material. En hållbar ekonomi är avgörande för att vi ska kunna starta ett projekt, så vi är glada över att vi har fått in ett konkurrenskraftigt anbud från Lindstams. Det är viktigt både för att vi inte ska tappa fart i bostadsbyggandet och för att vi ska kunna behålla kompetens inom byggbranschen. Därför känns det glädjande att vi nu kan dra i gång, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Det ena huset innehåller mindre lägenheter i storlek 1–3 rum och kök. I det andra huset blir det ett konceptboende för seniorer, anpassat för personer som är 65 år och äldre. Det huset innehåller också mindre lägenheter samt en gemensamhetslokal och en övernattningslägenhet som kan bokas av hyresgäster vid behov. I bottenvåningen planeras det för två kommersiella lokaler.

Fastigheterna kommer att ha märkningen miljöbyggnad silver, vilket bland annat innebär att de har en låg energianvändning, god ventilation och bra dagsljus. Garage kommer finnas på källarplan där också cykelrum och förråd finns.

Skissbild Djurgårdsgatan, skiss av Sweco