MPRT följer upp tillgängligheten i play-tjänster
Bland de större leverantörerna – som har särskilt höga krav – har TV4 AB och HBO Nordic AB uppfyllt samtliga krav. Viaplay Group Sweden AB har uppfyllt alla krav utom kravet på syntolkning i sin play-tjänst.
MPRT beslutar om i vilken omfattning tv-sändningar och play-tjänster ska tillgängliggöras för personer med funktionsnedsättning. Kraven delas in i två nivåer – särskilda skyldigheter och krav på främjande. I år är första gången som myndigheten följer upp play-tjänster.
- Att vi följer upp tillgängligheten i play-tjänster ser jag som oerhört viktigt ur en demokratisynpunkt. Det gläder mig att så många uppfyllt kraven, säger Charlotte Ingvar-Nilsson,generaldirektör för Myndigheten för press, radio och tv.
I årets uppföljning av leverantörer med främjandekrav gjordes ett urval som granskades. I urvalet finns registrerade leverantörer av play-tjänster och tv-sändningar som inte uppfyllde kraven vid föregående periods uppföljning. Totalt granskades 29 stycken varav 26 stycken har uppfyllt kraven genom att texta program i en eller flera play-tjänster eller i tv-sändningar. En leverantör av tv-sändningar har inte uppfyllt kraven och har ålagts att betala en avgift om 5 000 kr. Övriga har inte sänt några program som omfattas av kraven.
Bakgrund
Uppföljningen gäller för perioden 1 september 2021–31 augusti 2022. I år är det första gången som play-tjänster har omfattats av myndighetens uppföljning. Tidigare gällde myndighetens krav bara tv-sändningar. Leverantörerna får själva välja vilken teknik av textning, syn- och teckenspråkstolkning eller uppläst text som de vill använda. Några program ska ha tillgängliggjorts under den aktuella perioden för att sedan öka under kommande period.
Nytt för årets uppföljning är också att leverantörerna ska redovisa en handlingsplan. I handlingsplanerna har leverantörerna beskrivit hur tillgängligheten ska öka över tid.
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seOm
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
