Världspolitik bakom årets mest omskrivna personer

Rysslands president, Vladimir Putin är årets mest omskrivna person. Det visar Retrievers årliga mediemätningen som tas fram i samarbete med TT. Totalt har över 400 000 artiklar publicerats om Rysslands krig mot Ukraina och Putin är närvarande i var tredje.

Putins hänsynslösa krig mot Ukraina har påverkat stora delar av världen och gjort ordentligt avtryck i svensk medierapportering. I snitt har det publicerats 1 300 artiklar om dagen som berör kriget.

– Rapporteringen om kriget i Ukraina hör till den mest intensiva i svensk mediehistoria, säger Sofia Cottman, medieanalytiker på Retriever. Bara den extremt omfattande rapporteringen om coronapandemin kan mäta sig i omfattning.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj är fjärde mest omskrivna personen på Retriever och TT:s lista. Innan kriget var det få svenskar som hört talas om Zelenskyj men i år har han synts nästan lika mycket i media som statsminister Ulf Kristersson (M). Att Zelenskyj ändå tar så mycket mindre plats än Putin beror på att han nästan uteslutande omskrivs med koppling kriget. Putin förekommer i så många andra sammanhang som kriget indirekt är upphov till, som energikrisen och en krisande världsekonomi.

– Enbart begreppet ”Putinpriser” hittar vi i över 1 000 artiklar i år, säger Sofia Cottman.

Kriget i Ukraina har även påverkat våra partiledares mediala närvaro. Tidigare statsminister Magdalena Andersson (S), årets näst mest omskrivna person, hade en av sina mediala toppar i maj då natofrågan debatterades intensivt. Ulf Kristersson (M) hade sin mediala topp under hösten då han valdes till statsminister. Valåret gav samtliga partiledare en skjuts i media jämfört med förra året.

– Undantaget är Miljöpartiets språkrör som båda synts betydligt mindre i år jämfört med 2021, säger Sofia Cottman.

Trots ett långt skadeuppehåll fortsätter Zlatan Ibrahimovic´ att skapa rubriker och lyckas väcka större medial uppmärksamhet än OS-guldmedaljörer som Jonna Sundling, Elvira Öberg och Nils van der Poel, samt stavhoppsstjärnan Armand Duplantis som tagit både VM-guld och flera världsrekord.

Bland kultur- och nöjesnamnen placerar sig Melodifestivalvinnaren Cornelia Jakobs i topp och Johnny Depp vinner mediekampen över Amber Heard. Den enda personen på listan som aldrig nämnts i svensk media förrän i år, är iranska Mahsa Zhina Amini, vars död i september blev startskottet för de intensiva och uppmärksammade protesterna i Iran som fortfarande pågår.