Johan Folkunger utsedd till ny vd för DNV Imatis, – siktar på internationell expansion

DNV Imatis, som levererar IT-lösningar riktade till vårdsektorn, hälsar Johan Folkunger välkommen som ny verkställande direktör.

Johan har mer än 20 års erfarenhet av att leda framgångsrika globala hälso- och medicintekniska företag, något som han nu tar med sig till DNV Imatis. Som vd kommer han att ansvara för företagets innovationsstrategi och internationella expansion.

DNV Imatis påskyndar den digitala omställningen och underlättar vardagen för vårdpersonal och patienter genom att samla in och integrera information från alla avdelningar på sjukhuset eller vårdcentralen och synliggöra den på ett överskådligt sätt i en användarvänlig plattform. Genom att all viktig information blir tillgänglig i realtid kan vårdpersonal, administratörer och övrig personal samarbeta effektivt och fatta bättre beslut under hela patientresan.

– Johan är rätt person att leda DNV Imatis i nästa fas av vår tillväxtsresa. Han har en imponerande meritlista när det gäller att under hård konkurrens utveckla och expandera internationella teknikföretag inom den offentliga och privata vårdsektorn, något som kommer att vara avgörande för DNV Imatis ambition att bli en betydande aktör på den globala digitala hälsomarknaden, säger Liv Hovem, DNV Imatis ordförande och CEO för affärsområdet DNV Accelerator.

DNV Imatis har under de senaste tre decennierna utvecklats till att bli Norges ledande aktör inom IT-stödd vårdlogistik. Företagets lösningar har också förbättrat effektiviteten på sjukhus i Finland, Sverige, Australien, Kanada och Schweiz. År 2021 förvärvades Imatis av DNV, en av världens ledande leverantörer av certifiering, garantier och riskhantering, som en del av DNV:s inträde på den digitala hälsomarknaden. Med sitt starka varumärke och sin globala infrastruktur i ryggen arbetar DNV för att ytterligare expandera DNV Imatis internationellt och introducera nya produkter och tjänster på den digitala hälsomarknaden.

– Det känns verkligen spännande att börja på DNV Imatis, som jag under lång tid beundrat för deras ambition att utveckla lösningar med användaren i centrum. Teamet på DNV Imatis har förbättrat vardagen avsevärt för tusentals patienter och vårdanställda. Att de lyckats så väl med detta grundar sig i deras obevekliga strävan att sätta sig in i och förstå vad vårdpersonal behöver för att hjälpa sina patienter på bästa sätt. Utifrån dessa insikter har de sedan utvecklat anpassade digitala lösningar som verkligen gör skillnad. Det är detta arv och denna kultur som kommer att vara grunden för företagets fortsatta framgångar, säger Johan Folkunger, DNV Imatis vd.

Johan kommer närmast från SpectraCure AB, ett svenskt Nasdaq-noterat företag som utvecklar framtidens system för behandling av inre solida cancertumörer, där han varit vd. Han har under de senaste tjugo åren haft flera ledande befattningar på medicinteknikföretag, såsom Phillips Healthcare, MedCap AB och Ortivus Group.

– Jag är mycket glad över att få välkomna Johan som ny vd för DNV Imatis. Med sin erfarenhet och sin förmåga att få människor att göra sitt bästa, i kombination med hans energi och vilja att lösa kundernas konkreta problem, kommer han att spela en viktig roll för företaget. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att påskynda digitaliseringen inom vårdsektorn tillsammans med honom, säger Morten Andresen, DNV Imatis grundare.

Bilder finns här

Mediakontakt:

Cesilie Kullerud

Communications and Marketing Manager, DNV Imatis

Business Development & Marketing

cesilie.kullerud@dnvimatis.com

Mobile: (+47) 996 20 018

Om DNV Imatis

DNV Imatis underlättar vardagen för vårdpersonal och patienter genom att samla in och integrera information från alla avdelningar på sjukhuset eller vårdcentralen och synliggöra den på ett överskådligt sätt. Vi samlar viktig information i en plattform och gör den enkelt och tydligt tillgänglig i realtid. Med hjälp av våra lösningar kan vårdpersonal, administratörer och övrig personal samarbeta effektivt och fatta bättre beslut under hela patientresan.

DNV Imatis är en del av DNV-koncernen

DNV är en global leverantör av tjänster inom kvalitetssäkring och riskhantering. Vi är en oberoende stiftelse med närvaro i fler än 100 länder. Vi hjälper företag att ta vara på nya möjligheter och hantera risker som uppstår till följd av globala omställningar. Genom vår breda erfarenhet och expertis främjar vi säkerhet, effektivitet och hållbarhet, sätter branschstandarder och inspirerar till nya lösningar.

DNV
Veritasveien 1
1363 Høvik, Norge

Följ DNV