Ny fredagsbilaga med fokus på mat och dryck

– Vi vill göra en tidning för alla de som älskar att testa knepiga matlagningstekniker och de som är nyfikna på specifika vinstilar, men vi ska också göra en tidning för alla de som söker härlig och lättsam inspiration inför helgen och som vill ha tips inför veckan som kommer, säger SvD:s vin- och matprofil Linda Perez. Tillsammans med Jan Ekholm är hon redaktör för den nya tidningen.
Mat och dryck har i många år haft en given plats i SvD:s journalistik och varit efterfrågat av både läsare som söker inspiration och annonsörer som söker en trygg och relevant kontext.
– Vi ser idag att läsarna, vid sidan av nyhetskoll och unik journalistik, efterfrågar allt mer mat- och dryckesjournalistik. Därför gör det mig extra glad att nu kunna lansera en helt ny bilaga som en del i en större satsning på området, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
Bilagan Mat&dryck kommer dels som en tryckt rygg i papperstidningen varje fredag, men ingår också i fredagens digitala eSvD som publiceras redan på torsdagskvällen. Det mesta av innehållet kommer också att publiceras på sajten. Exempel på innehåll är mästerkockar som ger tips, som hur man räddar en bearnaise som är på väg att skära sig, trender och tester, vin- och ölrecensioner, dukningstips och profiler som berättar om rätterna som format deras liv.
– Att läsa tidningen ska kännas som att slå sig ner vid ett bord med goda vänner och ta del av vällagad mat och passande dryck, personliga erfarenheter, förväntningar, fina råd och spännande samtal, säger Linda Pérez.
Responsen från annonsörerna är redan före lanseringen positiv.
– De efterfrågar just relevansen i kontexten som Mat&dryck erbjuder. Här når de inte bara en nyfiken, framåtlutad målgrupp med stort intresse för både mat och dryck, utan också en av Sveriges mest köpstarka, säger Denise Backman annonsansvarig på SvD.
Mat&dryck är en del i en större satsning inom området SvD nu gör, bland annat med Vinbasen där SvD:s vinexperter fyller på med nya vintips varje vecka och det prenumerade nyhetsbrevet Vin & Mat Premium med unika tips och förhandsinformation om nya viner.
I samband med lanseringen av den nya bilagan utgår SvD Mat&resor som titel. Resejournalistiken flyttar i stället in i huvudtidningen på söndagar. Klassikern Krogguiden får mer utrymme i papperstidningen och kommer redan på torsdagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, annonsansvarig SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post:denise.backman@svd.se
Daniel Kederstedt, biträdande redaktionschef. E-post:daniel.kederstedt@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Dokument
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
