Ny fredagsbilaga med fokus på mat och dryck
– Vi vill göra en tidning för alla de som älskar att testa knepiga matlagningstekniker och de som är nyfikna på specifika vinstilar, men vi ska också göra en tidning för alla de som söker härlig och lättsam inspiration inför helgen och som vill ha tips inför veckan som kommer, säger SvD:s vin- och matprofil Linda Perez. Tillsammans med Jan Ekholm är hon redaktör för den nya tidningen.
Mat och dryck har i många år haft en given plats i SvD:s journalistik och varit efterfrågat av både läsare som söker inspiration och annonsörer som söker en trygg och relevant kontext.
– Vi ser idag att läsarna, vid sidan av nyhetskoll och unik journalistik, efterfrågar allt mer mat- och dryckesjournalistik. Därför gör det mig extra glad att nu kunna lansera en helt ny bilaga som en del i en större satsning på området, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
Bilagan Mat&dryck kommer dels som en tryckt rygg i papperstidningen varje fredag, men ingår också i fredagens digitala eSvD som publiceras redan på torsdagskvällen. Det mesta av innehållet kommer också att publiceras på sajten. Exempel på innehåll är mästerkockar som ger tips, som hur man räddar en bearnaise som är på väg att skära sig, trender och tester, vin- och ölrecensioner, dukningstips och profiler som berättar om rätterna som format deras liv.
– Att läsa tidningen ska kännas som att slå sig ner vid ett bord med goda vänner och ta del av vällagad mat och passande dryck, personliga erfarenheter, förväntningar, fina råd och spännande samtal, säger Linda Pérez.
Responsen från annonsörerna är redan före lanseringen positiv.
– De efterfrågar just relevansen i kontexten som Mat&dryck erbjuder. Här når de inte bara en nyfiken, framåtlutad målgrupp med stort intresse för både mat och dryck, utan också en av Sveriges mest köpstarka, säger Denise Backman annonsansvarig på SvD.
Mat&dryck är en del i en större satsning inom området SvD nu gör, bland annat med Vinbasen där SvD:s vinexperter fyller på med nya vintips varje vecka och det prenumerade nyhetsbrevet Vin & Mat Premium med unika tips och förhandsinformation om nya viner.
I samband med lanseringen av den nya bilagan utgår SvD Mat&resor som titel. Resejournalistiken flyttar i stället in i huvudtidningen på söndagar. Klassikern Krogguiden får mer utrymme i papperstidningen och kommer redan på torsdagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, annonsansvarig SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post:denise.backman@svd.se
Daniel Kederstedt, biträdande redaktionschef. E-post:daniel.kederstedt@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Dokument
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum