Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.

• 14 pallplatser och topp 3 sju gånger i de sammanlagda resultaten
• RS Q e-tron effektiv med elektrisk drivlina och förnybart bränsle
• ”Vi är tillbaka 2024”, Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef
Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i Audis ledning, besökte motorsportteamet under den sista helgen i Saudiarabien och lyfte fram många prestationer: "Snabbheten i vår innovativa Audi RS Q e-tron var bra redan från början och visade sig också i slutet. Tyvärr hade vi otur i öknen och många punkteringar. Trots motgångarna kunde teamet fira målgången tack vare starka prestationer. Vi kommer nu att analysera allt. Vårt mål var en pallplats. Det gäller fortfarande eftersom vi definitivt kommer att tävla igen 2024."
Efter märkets andra deltagande i Dakarrallyt gav även motorsportchefen Rolf Michl en blandad bild av resultatet: "Vi fick uppleva både med- och motgångar under Dakarrallyt. Toppresultaten under dagsetapperna visar att vi är bland de snabbaste med vår innovativa RS Q e-tron. Och det med en bil som ger de lägsta utsläppen. Men vi har också upplevt många besvikelser, alltifrån däck- och chassiskador på de ojämna vägarna till olyckorna. Nu kommer vi att gå igenom allt grundligt, utifrån alla aspekter”.
Trots detta var motivationen och prestationen hos serviceteamet imponerande. "Under de 15 tävlingsdagarna gav supportteamet allt, säger Uwe Breuling, Head of Vehicle Operations. "Den gemensamma starka insatsen från Q Motorsport och vårt eget team gav utdelning. Utan dem hade det starka individuella resultat och avslutningen varit otänkbar."
Mattias Ekström/Emil Bergkvist ledde världens tuffaste ökenrally redan efter prologen och deras teamkamrater Carlos Sainz/Lucas Cruz tog över ledningen under de två följande dagarna. Men en serie på 14 punktering under de 4 första etapperna, fördelade över alla tre förarteamen, kostade Audi värdefullt tid. Fler bakslag följde när Carlos Sainz skadade fjädringen under den tredje etappen och råkade ut för en olycka under den sjätte. Under den sjunde etappen förstördes hjulupphängningen på Ekström/Bergkvists bil av en sten som låg osynlig i ökendammet. 14-faldiga Dakarvinnaren Stéphane Peterhansel hade då brutit tävlingen efter en luftfärd från sanddynerna. Bilen landade så hårt att andreföraren Edouard Boulanger fördes till sjukhus med ryggont och därefter behandlades av specialister i Tyskland.
"Tre etapper med topp-tre-resultat visade vad som var möjligt, säger Stéphane Peterhansel. "Men jag har inget minne av min olycka, som grusade alla förhoppningar." Dagen före brytningen låg den franska duon på en lovande sammanlagd andraplats. Den spanska duon med Carlos Sainz/Lucas Cruz, låg då på en fjärde plats. "Men det verkar som att inget gick vår väg i år", sammanfattade Carlos Sainz. "Hela teamet var väl förberedda men två olyckor stoppade oss från målgång. Så kan motorsporten vara ibland, tyvärr." Spanjoren och hans andreförare Lucas Cruz var bland de tre bästa under fem etapper innan de var tvungna att bryta.
Allt hopp vilade därför på Mattias Ekström/Emil Bergkvist som trots att de bara tävlade för tredje gången, klarade den hårda konkurrensen under det totalt 890 mil långa rallyt varav 420 mil var specialsträckor. "Det var ett tufft rally, vi gav aldrig upp ens efter de stora tidsförlusterna", sa tvåfaldige DTM-mästaren och rallycrossvärldsmästaren Ekström. "När vi inte litade på kartan vissa dagar drog vi ned på farten, annars mätte vi oss mot de främsta."
Och det med stor framgång. Från den nionde etappen var svenskarna bland de fyra främsta sex gånger i rad. I de krävande sanddynerna i Empty Quarter lyckades Ekström/Bergkvist kapa en tredje och andra plats under maratonetappen som kördes utan kvällsservice. Totalt var de bland de tre bästa i rankingen sex gånger under Dakarrallyt 2023. Nästan sju timmar efter täten, på grund av reparationer av sin egen bil, men också efter att ha hjälpt lagkamraten Sainz, gav en sammanlagd 14:e plats i tävlingen.
"I vissa avseenden har Dakarrallyt återgått till sina rötter i år", analyserade Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport, som ser tillbaka på drygt tre decenniers erfarenhet som tidigare förare och teamägare. "Den obevekliga takten, motgångarna för ett antal toppförare, längden på många etapper och den utmanande terrängen är en påminnelse om det förflutna. Jag är glad att vi tillsammans med Audi klarade tävlingen och gjorde det möjligt att nå mållinjen. För Mattias och Emil är denna disciplin fortfarande relativt ny. Hatten av för deras prestationer."
>> Press kit 2023 Dakar
>> Galleri
>> Basics om Dakar 2023
RS Q e-tron i korthet:
- Högvoltsbatteri på 52 kWh netto
- Elmotorer: en Audi MGU05 från Formula E per axel
- Räckviddsförlängare: 2.0 TFSI-motor från DTM via Audi MGU05 från Formula E
- Refuel förnybart bränsle
2023 år Dakarrally:
- 31 december-15 januari
- Totalt 890 mil varav 460 specialsträckor i Saudiarabien
- 820 tävlande i 8 klasser
- 68 nationaliteter inkluderat supportteam
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder









Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum