Edward Blom ny kolumnist på SvD Ledare
Med start i helgen kommer gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom att skriva kolumner på Svenska Dagbladets ledarsida. Och han hoppas att läsarna ska få stöta på teman de inte har funderat så mycket över tidigare och få en ny vinkel på en dagsaktuell fråga.
– När jag skriver om politik på Twitter får jag ofta kommentarer som ”Håll dig till grytorna, kocken!” – fast jag inte ens är en riktig kock… Men det är så dumt; demokrati går ju ut på att alla medborgare ska engagera sig, inte bara statsvetare utan även pingstpastorer, svetsare, poeter och jordnötsodlare, säger Edward Blom, som tidigare varit krönikör i Fokus och flera företagsinriktade tidskrifter.
Nu ser han fram emot att återkomma på en fast plattform.
– Att det blir just i Svenska Dagbladet betyder oerhört mycket. Jag är uppvuxen med Svenska Dagbladet sedan jag var barn, säger Edward Blom som beskriver sig som en ”ganska originell person som alltid stuckit ut”.
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD, konstaterar att det inte är alla som har en sådan bredd och bildning som vad Edward Blom:
– Första gången vi träffades arbetade han som kunnig och engagerad arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria. Många känner nog igen honom som folkkär och levnadsglad matprofil, så det känns väldigt roligt att kunna bidra till att få erbjuda SvD:s läsare mer, ur vad jag vet är en mycket rik fatabur, säger Tove Lifvendahl.
Edward Blom debuterar som kolumnist på lördag.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet. E-post: tove.lifvendahl@svd.se
Edward Blom, kolumnist SvD Ledare. E-post: info@edward
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum