Sveriges Lärare

Professionsprogrammet måste ledas av professionen – inte av byråkrater

Dela
Lärare måste själva styra över sin egen kompetensutveckling. Därför är det oacceptabelt att regeringen fattat beslut om att det kommande professionsprogrammet ska ledas av Skolverket. Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund vill att lärarna ska ges makten över yrkets utveckling.

Regeringen har nu fattat några av de första besluten gällande att inrätta ett så kallat råd för skolväsendets professioner. Det kommande professionsprogrammet ska innehålla en nationell struktur för kompetensutveckling och ett nationellt meriteringssystem med flera meriteringsnivåer som man som legitimerade lärare ska kunna erhålla. Enligt regeringens beslut ska ordförandeskapet i rådet innehas av Skolverket. Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet anser att det är oacceptabelt. Ett professionsprogram måste självfallet ledas av professionen, det vill säga lärarna.

-Professionsprogrammet är oerhört viktigt för läraryrkets utveckling och attraktivitet. Men regeringen tänker helt fel när de utser en myndighet att leda arbetet. Det är lärarna som ska ha det största inflytandet över sin egen kompetensutveckling och inte byråkrater, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Regeringens förslag innebär också att rådet får i uppdrag att föreslå ytterligare en meriteringsnivå: erfaren lärare. En sådan nivå kommer att omfatta betydligt fler lärare än idag. Det är mycket positivt. Alla legitimerade lärare med gedigen erfarenhet måste premieras inom ramen för professionsprogrammet. På så vis erbjuds lärare möjlighet till professionell utveckling och mer avancerade uppdrag. Detta måste göras rätt för att ha potential att råda bot på den akuta lärarbrist som råder i Sverige.

-Vi har verkligen betonat betydelsen av att det finns ett meriteringssteg för erfarna lärare. Vi välkomnar därför att regeringen lyssnat på oss och nu ger i uppdrag att ett sådant steg ska utformas, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. 

Lärarfacken: Regeringen undergräver lärarlegitimationens status - Altinget - Allt om politik: altinget.se

Kontakter

Om

Sveriges Lärare
Peter Myndes Backe 16
118 46 Stockholm

http://www.sverigeslarare.se

Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.

Följ Sveriges Lärare

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye